hjälp! sjuka Guldbarber!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    hjälp! sjuka Guldbarber!?

    Jag skaffade mig sex unga guldbarber för några veckor sen. Dom ser ut att ha mått bra tills idag. Nu när jag skulle mata dom så såg jag att en kanske två simmar ryckigt och har svårt att hålla balansen,ser ut som den hyperventilerar åxå. Vad kan detta vara som kommer så plötsligt? jag har ingen nitrit och ett ph på 7 kanske lite över. snälla nån som vet hur jag ska göra? Dom är mina älsklings fiskar
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #2
    kan detta bero på syrebrist tror ni? jag har filtervadd i pumpen som slaggar igen fort och som minskar flödet i pumpen,nu har jag bytt vadd och flödet blev normalt,tyckte därmed att fiskarna repade sig. jag har nog för liten pump,ska åka och kolla på en större, får se hur det hela utvecklar sig under kvällen...
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      hmm... nu när jag bytte vatten så såg jag att två av barberna är lite matta,en av dom har en begynande,tja vad kan det vara,svamp kanske,lite vit på ryggfenan tre av fiskarna kliar sig lite mot botten,men jag tycker inte det ser ut som vita prick heller,än så länge äter dom i allafall jag bytte pump för två dagar sen och köpte 5nya neontetror i går,kanske mycket på en gång, men det är gjort nu. Jag tillsätter lite salt och aqvatan vid varje vattenbyte. Ska jag medicinera eller avvakta? kliar sig fiskarna bara vid pricksjukan? eller gör dom så vid andra sjukdommar åxå`? jaha,så dog en barb,jag tog bort den andra,för vita prick kan det väll inte vara? det syntes ju knappt,nu har jag bara en pakistanbotia som kliar sig,men jag ser inget på den. Hoppas mina andra fiskar klara sig
      Senast redigerad av Hella2; 22 July 2006, 19:39.
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #4
        Fiskar kan klia sig om det är svamp också. Har de slagits eller tumlat runt en del? Svamp uppstår ju lätt i sår på fisken. Det kan bli värre av stress också. Låter som det varit lite mycket på gång i karet som du skrev.
        Om det är svamp (då borde du se en vit, slemaktig eller fluffig konsistens på fiskarna) så rekomenderar jag att du köper svampmedlet Fungol. Det är effektivt och de andra friska fiskarna tar ingen skada av medlet.
        För saltat hade du ju redan gjort.
        Hoppas de blir bättre!

        MVH: Scalara
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          Tack för det scalara! en barb dog och den andra tog jag bort,verkar som om jag har lite tur nu så blir allt som vanligt
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          Arbetssätt...