Simblåsan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Simblåsan?

    Hej,
    Kar: 100 liter. Igång i över ett år.

    Problem:
    En av de svarta neontetrorna i karet har börjat få problem med balansen. Så fort den inte simmar aktivt tappar den balansen och hamnar på sidan eller så åker stjärtpartiet upp så den nästan står på huvudet.
    Den kommer när det vankas mat och äter ok. Inga ytte tecken på sjukdom.

    Uppmätt då fisken började uppvisa symptom:
    NO2 < 0,3mg/l,
    NH4 = 0.4 mg/l
    kH = 3
    gH = 7
    PO4 = 0,4 mg/l
    pH = 7,5-8

    Ammonium-halten var kanske något i överkant efter en storrengöring med vattenbyte. Men som ni ser är det som är mest uppåt väggarna pH-värdet. Detta beror främst på att pH i kranvattnet är 8,2! Håller för fullt på att få ner det mha ekbarksextrakt och ska även införskaffa torv. Senast uppmätt pH är 7,5 och jag siktar på att få ner det till 6,5 de närmsta dagarna. Vattnet var vid vattenbytet preparerat med Biotopol för att göra kranvattnet bättre.

    Har även svåra problem med att hålla ner temperaturen i min lilla lägenhet som lätt kan bli 30 grader trots persienner. Akvarietemperaturen har legat mellan 27 och 32 de senaste veckorna beroende på vädret.

    Frågor: Nån som känner igen fiskens symptom? Vad göra? Orsak?
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    #2
    Hej igen, mixade ihop värdena. Så här ska det vara:

    pH = 7,5-8
    kH = 3
    gH = 7
    NO2 < 0,3mg/l,
    NO3 = 1 mg/l
    NH4 = 0.4 mg/l
    PO4 = 0 mg/l



    Tack på förhand!

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      För tillfället är fisken isolerad i en mindre behållare som flyter runt i akvariet för att hålla samma temperatur. Den har en egen syrepump.

      Gällocket ser lite rödaktikgt ut. Kan det vara något tecken?


      Verkar vara ganska låg aktivitet på sjukdomsdelen av forumet. Trisst ämne som det är...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        har en kardinaltetra som hade ung. samma symptom, den stod med stärten uppåt och åkte upp o ner som en hammare... tycker du ska ta bort den för att minska risken för smitta!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Scalara
          • June 2006
          • 415

          #5
          Ursprungligen postat av isolapojken
          För tillfället är fisken isolerad i en mindre behållare som flyter runt i akvariet för att hålla samma temperatur. Den har en egen syrepump.

          Gällocket ser lite rödaktikgt ut. Kan det vara något tecken?


          Verkar vara ganska låg aktivitet på sjukdomsdelen av forumet. Trisst ämne som det är...
          Hej!
          Jo, det kan vara dålig el mindre aktivitet på denna del av forumet har jag märkt.
          Stackars dig, det verkar som att det är simblåsförlamning din fisk har. De simmar på det där olustiga viset då, tappar balansen och står rakt upp och ner. Jag tror inte det är någon fara att ditt pH inte stämmer helt, det är inte det viktigaste, men det är bra att du har koll på de andra värdena.
          Simblåsförlamning orsakas ofta av dålig vattenkvalitet, el vid flytt av fisken, el slagsmål mellan rivaler. Det enda du kan göra är att isolera fisken (som du gjort), så kan det gå över. Men har du inte märkt någon förbättring på 1 vecka så bör du avliva. Tråkigt men sant!
          Hoppas att den lilla kurerar sig!
          MVH: Scalara
          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

          Kommentar

          • isolapojken
            • November 2004
            • 143

            #6
            Fisken blev inte bättre och avlivades snabbt genom dekapitering med vass kniv. Självklart alltid tråkigt när någon av fiskarna dör eftersom man då har "misslyckats" som husdjursägare, men det var mer humant att avliva fisken eftersom den inte visade några bättringstecken.

            Tack ändå!

            Kommentar

            Arbetssätt...