Botia ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sittingbull
    • July 2006
    • 13

    Botia ???

    Tjena

    Har köpt en Praktbotia för någon vecka sedan. Upptäckte nu att den blivit
    svullen under buken och lägger sej på botten då den ej vill röra på sej
    så mycket,vad kan det bero på

    Tacksam för svar
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Kan det vara så att den är mätt? Botior är stimfiskar, den kan ha fått bukvattenssot, eller någon annan sjukdom på grund av stressen över att vara ensam, hur stort är akvariet? vad har du för andra fiskar? vad har du för inredning? vad har du för vattenvärden? temperatur? är fisken blek? äter den? Flyr den fort om du skrämmer den? Vad får den för mat? hur mycket?

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      jag köpte två pakistanbotior för ca 2veckor sedan,dom var väldigt skygga och betedde sig allmänt konstigt,kliade sig mycket på botten och gömade sig hela tiden, tillsatt lite salt.Nu först har dom blivit som vanligt äter och simmar runt i karet,kanske det beror på stress?
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #4
        Ursprungligen postat av sittingbull
        Tjena

        Har köpt en Praktbotia för någon vecka sedan. Upptäckte nu att den blivit
        svullen under buken och lägger sej på botten då den ej vill röra på sej
        så mycket,vad kan det bero på

        Tacksam för svar
        Hoppas att det inte är bukvattensot? Kan uppstå av olämplig utfodring, nedsatt funktion i ett organ el dålig vattenkvalitet. Om du kollar uppifrån på Botian så kan du se om fjällen står ut ifrån kroppen. Du har kollat dina värden? Vad ger du för mat? Det finns ingen medicin emot detta, men fisken kan bli bättre om du ändrar livsbetingelserna.
        Är det inte denna sjukdom kan det vara att han är stressad av ny miljö. Eller behöver en kompis eller fler. Skaffa dig en till då.

        Hoppas att det löser sig?!

        MVH: Scalara
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • Scalara
          • June 2006
          • 415

          #5
          Såg att jag gav samma råd som Erik och Hella2. Jaja, då kanske du fått mer "kött på benen" i alla fall?

          Skriv gärna hur det går.

          Scalara
          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

          Kommentar

          Arbetssätt...