vita prick + röd hummer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna.b
    • March 2005
    • 163

    vita prick + röd hummer

    Jag har fått vita prick i ett av mina kar och tillsammans med tetror och zebrafiskarna i det karet går också en röd hummer, och det är den jag undrar över, hur känslig är den för sjukdommen / medicinen / salt?

    kan man kurera karet som det är eller skall man plocka ut den tillfälligt?
  • anna.b
    • March 2005
    • 163

    #2
    Ingen som vet?

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Bör stå på medicinen om dom tål den. Eller fråga butiken så kan dom säkert kolla upp det
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        högst osäker men såänge medicinen inte innehåller koppar tror jag inte det är några problem, tänk dock på att en del mediciner slår ut filterbakterierna.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Protozin tex står det inget om att kräftor inte tål på informationen. Filterbakterier ska tåla den oxå. Salt kan säkert skifta, en del tål men inte när dom ömsar skal.
          Senast redigerad av eriahl; 13 July 2006, 13:16.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Scalara
            • June 2006
            • 415

            #6
            Det var inte lätt, men som eriahl skrev borde det stå på förpackningen till medicinen. Har ju varit diskussioner härinne om hummer, kanske någon expert som vet!
            Annars är det väl bäst att ta upp din hummer när du medicinerar firrarna.
            Bättre att ta det säkra före det osäkra!

            MVH: Scalara
            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

            Kommentar

            • Thomas&Anna
              • January 2006
              • 1030

              #7
              Den medicinen vi använde vid vita prick stog det att skaldjur skulle flyttas till annnat kar,kommer ej ihåg vad medicinen hette.

              Thomas
              Thomas & Anna

              www.annaothomas.com

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Står det inget om att kräftor inte tål medicinen man har behöver dom inte flyttas. Men det är klart att det är ju ingen nackdel att flytta dom ändå.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                Arbetssätt...