Döda guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saphira
    • July 2006
    • 4

    Döda guppys

    Jag och min familj skaffade ett akvarium i början av året, allt fungerade bra så snart vi fått ordning på nitrithalten. Det har gått prima ända fram till nu. Vi hade:

    7 Mindre Guppys
    1 Mamma till alla dem
    5 Neontetra (Några dog av nitriten i början)

    Vi tyckte det började bli dags att köpa lite fler fiskar och vi köpte då:

    1 Mal
    2 Black Mollys

    Nu är det så att vi har haft de nya fiskarna i ungefär tre veckor, de har varit snälla mot alla andra fiskar bortsett från att malen har varit väldigt skygg, och simmat och gömt sig när man kommit in i rummet där akvariet står. För två dagar sen så var alla fiskar där, men nu, idag så när vi kollade in akvariet och alla guppys borta! En leopard guppy låg på botten död, den stora guppyhonan var trots allt kvar men mycket mager. Men alla andra är guppys är spårlöst försvunna. Vad kan det bero på, när vi kom in i rummet så stod malen brevid den döda fisken men simmade och gömde sig sedan. Kan det ha varit den som ätit upp fiskarna? De har inte dött en efter en sådär utan alla är borta på samma gång! Eller kan en Black molly ha ätit up dem? Vi kollade nitriten i alla fall och den var bra, så det är inte den.

    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av Saphira; 08 July 2006, 21:37. Anledning: Stavfel
  • Saphira
    • July 2006
    • 4

    #2
    Nu har även den stora guppyn dött, den satt fast i pumpen. Vi kollade lite noggrannare i pumpen och hittade även några andra döda guppys där. Kan pumpen vara för stark? Eller kan malen ha dödat guppysarna?

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hej
      vad tråkigt med alla döa firrar :/

      har du mätt nitriten? (JBLs dropptest rekommenderas..)
      hur ofta gör du vattenbyten?
      vad exakt är det för pump?
      hur stort är akvariet?
      många frågor...

      såvida det inte är fråga om nån superkraftig dödspump har nog inte guppysarna sugits in där.
      malen är nog inte skyldig. Vad är det för mal förresten? en vanlig "sugplopp"?
      Lenis
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Saphira
        • July 2006
        • 4

        #4
        Akvariet är på 90 liter, och som jag sagt så var det ingen nitrit i vattnet, vattenbyten gjorde vi för tre veckor sen, innan de nya fiskarna flyttade in. Pumpen är en rätt liten pump som följde med när vi köpte akvariet. Och vad vi vet så är malen en vanlig sugplopp!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          har du mätt nitriten eller antar du att den är ok? lite skillnad nämligen

          om du inte bytt vatten på 3 veckor är det dags nu! 30% varje vecka byter jag (och det är jag läst det rekommenderade)

          har du kollat temperaturen?
          hur sitter pumpens utblås? i höjd med ytan eller under ytan?
          ofta blir det varmare i akvarierna under sommaren, och då kan det bli syrebrist hos firrarna. För att åtgärda det problemet kan du sätta pumpens utblås jämns med vattenytan så blir vattenrörelsen på ytan maximal = bra syresättning.

          min gissning är dåligt vatten och kanske syrebrist och varmt vatten eller helt enkelt sönderavlade guppys (vanligt) men att alla dog samtidigt verkar konstigt.
          att fiskarna legat i pumpen gör inte saken bättre, det i sig kan ha orsakat nitrit.
          50% vattenbyte vore nog inte helt fel.


          Lenis
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Madguppy
            • April 2006
            • 177

            #6
            oftare vattenbyten föreslår jag med 1/3 vatten varje vecka är lagom.
            det behöver inte vara nitriten, det kan vara ammunium förgiftning.

            Har du växter i akvariet?
            hur är det med tempraturen?
            hur ofta matar du?
            vad heter din filter?

            Kommentar

            • Alexander72
              • April 2006
              • 244

              #7
              Guppys och andra levande födare är svåra att sätta ihop och blanda.
              Det blir krock med deras bakteriefloror vilket lätt kan leda till massdöd.
              Tror snarare problemet ligger där än i något annat.
              jag håller med om att det är riktigt snålt med vattenbyte var tredje vecka men tror snarare det beror på att ni introducerat nya fiskar.

              Kommentar

              • Saphira
                • July 2006
                • 4

                #8
                Okej, jag håller också med om att det är dåligt att byta vatten var tredje vecka, ska säga till "Huvudägaren" av akvariet. Men vi hörde med stället där vi köpte fiskarna och det visade sig att dem ofta hade haft problem med just guppys. Så vi bestämde oss för att köpa platys istället. Det har fungerat mycket bätte och alla är friska.

                Men för att klargöra, pumpen sitter som den ska, vattnet krusar sig vid ytan och fiskarna visar inga tecken på syrebrist. Trots att det är ganska varmt i akvariet för övrigt. 27-28 grader. Och, ja återigen, det är ingen nitrit i vattnet. Vi har dubbelkollat flera gånger men inget alls.

                Kommentar

                Arbetssätt...