Sjuk guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Söl
    • July 2006
    • 1

    Sjuk guldfisk?

    Min slöjstjärt beter sig mycket konstigt.
    Han simamr på sidan, på botten. Han är krokig och verkar slö. Jag tycker att han andning är ansträngd.
    Jag har läst i tidigare trådar om simblåseförlamning, kan det vara det som min fisk lider av?
    Dessutom har han en vit prick (eller det är som en liten plutt) under ett fjäll på höger sida. Jag har tittat på bilder av vita-ppricksjukan och det ser inte ut som det.
    Är min fisk så sjuk så jag måste avliva den ellerr finns det hopp?

    /Minna
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Man kanske ska avakta och se vad den har för sjukdom det brukar visa sig efter ett tag men som du beskriver så verkar det som det är något som inte står rätt till
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Scalara
      • June 2006
      • 415

      #3
      Hej! Det kan vara Simblåsförlamning. Ibland ser man blåsan, som då blir vit vid denna sjukdom, inuti kroppen, men när fisken simmar på det viset; upp och ner, hit och dit, och tappar balansen, dvs flyter upp till ytan osv...så är det troligtvis Simblåseförlamning. Har du kollat vattenkvaliteten? Är den bra, isolera den lilla i 1 vecka, är han ej bättre då (el börjar lida för mycket tidigare än det), så avliva honom. Simblåseförlamning kan orsakas av dålig vattenkvalitet, flytt av fisk, slagsmål mellan rivaler...
      Hoppas han blir bättre!
      MVH: Scalara
      Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

      "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

      Kommentar

      Arbetssätt...