skadad golden...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kiki
    • February 2006
    • 21

    skadad golden...

    Hej!

    Ett par av mina goldens har börjat leka en hel del...vilket är roligt..Men har nu varit borta en dag, och såg att en av mina andra golden har fått ett sår på ena sidan...jag tror att hanen har bitit bort en del av framfenan, så nu simmar hon lite snett.
    Kommer hon att återhämta sig? Kan det läka av sig själv, eller lider hon bara? Hon verkar ju för övrigt pigg, o simmar, och kommer fram vid matning...
  • kiki
    • February 2006
    • 21

    #2
    Ingen som har någon tanke kring detta? Såret har blivit större, men hon verkar fortfarande pigg...
    Vad tror ni? Ska jag avliva henne?

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      fenar läker nog ut, men håll koll på fisken så att det inte blir värre.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #4
        Hej! Jag tycker inte att du behöver avliva henne, fenan växer nog ut igen. Apropå hennes sår så kan det uppstått efter bråk, eller allmän "bufflighet" i samband med lek. Om såret blir värre kan det bero på att det uppstått svamp i det. Kolla in mitt inlägg, den 11/6, "Malawiciklider med sår", här under Sjukdomar, där skriver jag om mina sjuka ciklider. Jag behandlade då med saltkur och svampmedlet Fungol. De blev senare friska(som du kan se i mitt inlägg: "Mina Malawiciklider är friska!" den 19/6. Hoppas att något av mina råd hjälper!
        MVH: Scalara
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • kiki
          • February 2006
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av Scalara
          Hej! Jag tycker inte att du behöver avliva henne, fenan växer nog ut igen. Apropå hennes sår så kan det uppstått efter bråk, eller allmän "bufflighet" i samband med lek. Om såret blir värre kan det bero på att det uppstått svamp i det. Kolla in mitt inlägg, den 11/6, "Malawiciklider med sår", här under Sjukdomar, där skriver jag om mina sjuka ciklider. Jag behandlade då med saltkur och svampmedlet Fungol. De blev senare friska(som du kan se i mitt inlägg: "Mina Malawiciklider är friska!" den 19/6. Hoppas att något av mina råd hjälper!
          MVH: Scalara

          Hej!

          tack för tipsen!
          jag har fått ett till tips om saltkur, så jag tänkte att jag skulle prova det detta i morgon i samband med vattenbyte... är det lagom med 1 dl per 100 liter? Påverkar det de andra fiskarna negativt?

          Kommentar

          • Scalara
            • June 2006
            • 415

            #6
            Hej kiki!

            Jo, det blir bra med 1dl salt/100 liter vatten. Jag använde ett medelgrovt havssalt utan tillsatser. (Finns på ICA). De andra fiskarna tar ingen skada, såvida du inte har några Corydoras? De tål ju inte salt.
            Lycka till!

            MVH: Scalara
            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

            Kommentar

            Arbetssätt...