Vad är detta? (sjuk neontetra)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    Vad är detta? (sjuk neontetra)

    Jag såg nyss denna Neontetra i mitt akvarium.

    Någon som vet vad det är? Går det att bota?
    Såg minst en till men med mindre "böld".

    Försökte fiska upp den för att stoppa i karantän, men att få upp en neontetra ur ett välbevuxet 400l verkar vara mer än jag klarar av. Klarar inte att få upp någon av dem. Än mindre en utvald. Finns det speciella knep?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Nizztos; 02 July 2006, 11:26.
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    någon sorts svamp? Det ser inget vidare ut..kan den äta?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      svams sägs det att det går att bota med salt fast jag har försökt men misslyckats. Kanske tog jag för lite salt. Min ena sorgmanteltetra blev rädd när den skulle flytta till annat akvarium och kilade i sig i en håla och fick sår på sidorna. Efter det fick den svamp i såret och saltkur och höjd akvarietemp. hjälpte ej så den dog.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Jag botade en guppyhona med salt när hon hade fått svamp.
        Men kanske hade hon blivit bra ändå...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Nizztos
          • March 2006
          • 86

          #5
          Det som förvånar mig är att den faktiskt verkar kunna äta.

          Det som retar mig något aldeles otroligt är att jag med hjälp av en fiskfälla lyckats få ut alla mina neontetror utom 3 ur mitt kar (för att placera i ett karantänakvarium). Givetvis är det denna och en annan med samma (fast lindrigare) symptom som är kvar.

          Skall testa salt i mitt karantänakvarium där minst en har samma.
          Rio 400l
          Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Munsvamp?

            Det talas ju ibland om munsvamp, och jag vet inte riktigt hur det ser ut men den ska tydligen vara betydligt mer aggressiv än vanlig svamp (smittsam etc). Så om det är det kanske du ska försöka med någon effektiv medicin så snabbt som möjligt, om du inte kan få upp fisken.

            / Maria

            Kommentar

            • Scalara
              • June 2006
              • 415

              #7
              Hej!
              Prova med salt, och svampmedlet Fungol. Det fungerar bra! Usch vad den lilla stackaren ser ut, hoppas att den repar sig!

              MVH: Scalara
              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

              Kommentar

              • Nizztos
                • March 2006
                • 86

                #8
                Den goda nyheten är att det inte verkar som några fler drabats. Har nu de flesta i ett karantänakvarium (med salt). Den värst drabade har jag dock inte fått upp, men den har i vart fall inte blivit sämre (även här har jag salt). De som är drabbade verkar inte må dåligt på något vis, men det ser ju inte kul ut.

                Jag har inte sett någon av de andra två som hade mindre symptom. Antingen har de gömt sig ordentligt, eller också så har de blivit symptomfria.

                Är Fungol något man bara bör använda i ett karantänakvarium, eller är det ok för resten av invånarna?
                Rio 400l
                Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

                Kommentar

                • Scalara
                  • June 2006
                  • 415

                  #9
                  Hej igen!

                  Svampmedlet Fungol kan du använda trots att resten av invånarna inte är sjuka. Jag behandlade mina ciklider, det var 4st, av totalt 14 st, som var sjuka, och de övriga tog ingen skada! Så kör på! Hoppas att det löser sig!

                  MVH: Scalara
                  Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                  "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                  Kommentar

                  • Scalara
                    • June 2006
                    • 415

                    #10
                    Jag kom på en sak till; Kan det vara så att dina tetror ibland simmar in i glaset? Just den lilla stackaren på bilden kan ha slagit i nosen ett par gånger och fått svamp av det. Det blir ju ofta svamp i sår. Tänkte bara säga också att om du använder aktivt kol i akvariet får du ta bort det under behandlingen, då det neutraliserar svampmedlet, men stäng inte av filtret! Jaja, det står väl det du behöver veta i beskrivningen på förpackningen också.

                    MVH: Scalara
                    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                    Kommentar

                    Arbetssätt...