svamp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tissi
    • October 2005
    • 20

    svamp

    vad ska man göra när man varenda gång byter vatten efter att ha haft svampmedel i karet får svamp...nån som har goda råd o ge mig....vad jag kan se så är det bara min svärdbärarhane som får vita prickar
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    hejsan! Du kan läsa om vita prick här på zoopet under sjukdomar. Vita prick är INTE svamp =) utan en parasit som lever i vattnet, den får chansen att utveckla sig när fisken blir stressad, vid tex isättning av ny fisk. Köp punktol om du är säker på att det är vita prick,gör 50% vatten byte innan varje tillsättning punktol, upprepa varannan dag, tillsätt 1tsk salt utan jod per 50l vatten, höj temperaturen något, kolla att dina fiskar tål salt och en liten höjning. Kan även hjälpa med bara temphöjning och salt, öka cirkulationen i vattnen då det blir syrefattigare vid högre temp (ca 30grader) Lycka till hoppas mina tips hjälper dig (funkar för mig).
    Senast redigerad av anna7607; 01 July 2006, 09:55.
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • Scalara
      • June 2006
      • 415

      #3
      Skrev du fel när du skrev "Vita Prickar"? Menade du vita områden, lite fluffiga? Isåfall är det svamp. Annars är det VitaPrick-sjukan. (Om det är många, små, runda vita prickar). Jag använder Protozin till denna sjukdom. Men om det är svamp kan det vara så att din svärdbärarhane är vild av sig, gärna slåss eller drar in i glaset. Det blir ju lätt svamp i sår på fisken.
      Behandla isåfall med tex Svampmedlet Fungol + salt (havsalt utan tillsatser). Förutsatt att dina fiskar tål salt förstås.

      MVH: Scalara
      Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

      "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

      Kommentar

      Arbetssätt...