Sjukdom i nystartat akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glimsan
    • June 2006
    • 24

    Sjukdom i nystartat akvarium!

    Hej hej!
    Har för 1 och 1/2 vecka sen startat ett akvarium på 300 liter, i där gick först 2 skalare, 2 pappegojjciklider , 1 ål, 1 guppy, 1 dvärgurami, 2 kampfiskhonor, 2 malar och 10 fembandsbarber.
    Vet att dessa är för mycket fiskar men akvariet var begagnat så många av dem kom med....
    Nu är det så att under dom två senaste dagarna har mina fembandsbarber specciellt verkat lite slöa och "uppsvällda",

    Iaf först var det så att min ena mal dog jag hittade den vit och full med svamp och det var ett stort hål i buken samt ögon och fenor var bortplockade.. Dån trodde jag mina fembandsbarber hade käkat på den, och att det var darför dom var tjocka, men nu dog en av dom den låg och flöt upponer, den såg blek ut och även den hadde som malen ett hål i buken
    Kollade runt lite i akvariet och såg även att två andra såg lite bleka och slöa ut.. På deras betende såg det ut som nitrit förgitning eller ngt liknande men då förstår jag inte alls varför dom varför den dog så?

    Jag vet avsolut inte vad som händer, jag har matat normalt, lite mindre än vanligt nu i början dock, dom har fått vanliga flingfoder, algtabletter och röda mygg ibland. jag har inte bytt något vatten. I början hade jag i aquaSafe. Temperaturen är 27-28 grader...

    Hopas ni orkar läsa allt , är tacksam för snabba svar!
    300 liter
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    #2
    Om du stoppat i fisk med en gång så är det med all säkerhet nitriten som tagit
    dina fiskar..

    Sigge

    Kommentar

    • Glimsan
      • June 2006
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av sigges
      Om du stoppat i fisk med en gång så är det med all säkerhet nitriten som tagit
      dina fiskar..

      Sigge
      Okey, hur skulle jag ha gjort i början?? Jag hadde ju bara ett akvarium och fiskarna följde ju med akvariet...?
      Hadde tyvärr ingen stanns att förvara t.e.x en 20 cm skalare i en vecka tills vattnet hade blivit ok..

      Är det någon som vet hur jag ska stoppa den e.v förgiftningen då?
      300 liter

      Kommentar

      • sigges
        • April 2005
        • 291

        #4
        Du fick alltså med fisk till det akvarium du köpt beg,?
        Om hur transporterade du fisken?

        Sigge

        Kommentar

        • Glimsan
          • June 2006
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av sigges
          Du fick alltså med fisk till det akvarium du köpt beg,?
          Om hur transporterade du fisken?

          Sigge
          Ja man fick med dom...
          Det var inte jag som transporterade dom, den var min pappa , men dom var i en rymlig 30 l balja under kanske 40 minuters färd...Fiskarna mådde bra, vattnet däri var samma som var i akvariet innan
          300 liter

          Kommentar

          • SeanChai
            • May 2005
            • 498

            #6
            vattenbyte

            // SeanChai
            Min Zon

            Kommentar

            Arbetssätt...