Sjuka pga Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av sigges
    Ok Kjell, men har du en vettig (du som ändå är kungen här) på varför fisken blir deformerade när jag ökat co-halten lite?

    Sigge
    Kan bara bli spekulationer. Just dessa exemplar är antagligen från början dåliga exemplar och när sedan vattenförhållandena försämras blir det droppen......
    Jag har dock svårt att tänka mig att detta skulle drabba ett helt friskt exemplar - men som sagt bara spekulationer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #17
      Så du menar att de kan vara en liten defekt på guppyn i detta fall som är bakgrunden till att den inte hänger med på lite ökning av co?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av sigges
        Så du menar att de kan vara en liten defekt på guppyn i detta fall som är bakgrunden till att den inte hänger med på lite ökning av co?
        Inte pga CO2 i sig utan pga pH-sänkningen - men som sagt detta är bara en teori. Tror egentligen mer på att det är slumpen som gör att de just då drabbas.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • sigges
          • April 2005
          • 291

          #19
          Det kan nog vara så, men det är i mitt fall tre sortes fisk som blivit drabbade.

          Så att den teorin med guppyn håller inte för mig då.

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #20
            Jag tycker att du ska ta en titt på vad för pH dina fiskar normalt lever i och sedan fundera på om det är rätt miljö för dem du ger.
            Om fiskar lever under väldigt fel miljö så finns det också en väldigt stor risk att de inte trivs och blir dåliga för att de inte har rätt fysiska förutsättningar.

            Guppy, platty och Molly, är fiskar som nog inte är 100% lämpliga för ett CO2 berikat akvarium.

            Har du koll på dina övriga vattenvärden?
            Senast redigerad av NE; 01 July 2006, 12:28.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • sigges
              • April 2005
              • 291

              #21
              Kan nog ligga nått i det som du säger Niklas...

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Lågt pH i sig tror jag inte torde leda till skelettdeformationer, eftersom guppy föder levande yngel, men helt säker kan man väl inte vara.

                Förutom ärftliga defekter och diverse bristsjukdomar vet jag att tungmetaller ger skelettdeformation (t.ex. fisk som lever nära pappersfabriker har ofta sned ryggrad), och tungmetaller är ett större problem ju lägre pH är, så det kan finnas en koppling där.
                En annan vanlig anledning till skelettdeformationer är fisktuberkulos, en sjukdom som är deprimerande vanlig bland akvariefisk.
                Slutligen får killis och levandefödare när de blir gamla ofta en krokig kroppsform.

                Är detta unga fiskar skulle jag tippa förgiftning eller genetiska fel ligger bakom missbildningen.
                Är det gamla fiskar är det kanske helt enkelt ålderdom.
                Är det mittemellan, skulle jag misstänka fisktuberkulos.

                I vilket fall som helst skulle jag rekommendera att påverkade fiskar lyfts ut och avlivas. Lite högre pH & dubbelkoll att det inte finns metallföremål i akvariet, lite större variation vad gäller foder, och kanske inköp av lite "friskt blod" kunde kanske vara goda idéer.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #23
                  Ursprungligen postat av sigges
                  Det kan nog vara så, men det är i mitt fall tre sortes fisk som blivit drabbade.

                  Så att den teorin med guppyn håller inte för mig då.
                  De tre arter du nämnt som har drabbats lever alla i alkaliskt vatten ( se resp. artbeskrivning)
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • sigges
                    • April 2005
                    • 291

                    #24
                    Azur det är så att jag har växten HC som är en marktäckare som gärna vill flyta pga, sina korta rötter.
                    Då tog jag rostfri tråd å gjorde små u av som håller HC:n på plats, ca 10st u.

                    Kan detta vara en orsak?
                    Det du säger med fiskarnas ålder så har olika åldrar drabbats, men mest yngre.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #25
                      Den rostfria tråden är inte orsaken
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • sigges
                        • April 2005
                        • 291

                        #26
                        Ok, e du helt säker på det Kjell?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #27
                          Ursprungligen postat av sigges
                          Ok, e du helt säker på det Kjell?
                          Inte helt men till 99,9%
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • sigges
                            • April 2005
                            • 291

                            #28
                            Ja då är det säkert..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...