Antibiotika i förebyggande syfte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Antibiotika i förebyggande syfte?

    Jag har som vissa av er vet haft vattensot (tror jag) som härjat vilt i mitt akvarium. De flesta av fiskarna har dött, kvar finns bara en platy, ett platyyngel, en siamesisk algätare och en ancistrus. Dessa verkar dock vara friska och må bra.

    Jag ska snart sätta igång mitt nya och större akvarium, men är rädd att de nuvarande fiskarna kan bära på något som kan smitta de nya fiskar jag tänkte köpa. Därför funderar jag på om jag kanske skulle ge dem en kur med Furanol (som ska hjälpa mot buksot) innan jag flyttar över dem till det nya akvariet. Är det en bra idé?

    Mvh
    Maria
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Felaktig användning av antibiotika är ett av nutidens störta problem. Vi bygger upp resistanta bakteriestammar och antibiotikan blir verkningslös. Nu vet jag inte om Furanol är antibiotika, man det här klippet från tillverkarens hemsida kan ge svar på din fråga:

    "Since JBL Furanol also destroys all filter bacteria, the filter should be disconnected and allowed to run on in a separate aquarium or other container. If the aquarium cannot be sufficiently aerated without the filter, remove the filter material, rinse and store damp, before running the filter without filter material. Put the filter material back into the filter after treatment has ended."

    Furanol ska inte användas i förebyggande syfte. Det slår ut den biologiska filtreringen.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Medicin skall i stort sett aldrig ges i förebyggande syfte.
      Detta gäller både människor och fisk.
      Medicin i förebyggande syfte har bidragit till massor av problem...
      Som resistensutveckling osv.
      De flest fisksjukdommar är dessutom svaghetssjukdommar.
      Bättre karantän och håll din fisk i finaste form.
      Vattenbyten , bra mat osv...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Ursprungligen postat av Erik...
        Furanol ska inte användas i förebyggande syfte. Det slår ut den biologiska filtreringen.
        Jag vet, men i detta fall gör det inget. Det akvarium fiskarna nu befinner sig i ska ändå rengöras totalt och startas om med nytt filtermaterial.

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Medicin skall i stort sett aldrig ges i förebyggande syfte.
          .
          Ja, visst ligger det något i det. Det är bara det att jag känner mig lite tveksam till att släppa i mina fiskar bland helt nya fiskar ifall de skulle bära på något. Det är tydligt att de fiskar jag haft har smittat varandra då de strukit med en efter en på exakt samma sätt trots regelbundna vattenbyten etc.

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av Björken
            Jag vet, men i detta fall gör det inget. Det akvarium fiskarna nu befinner sig i ska ändå rengöras totalt och startas om med nytt filtermaterial.


            Det här med resistenta baktie-stammar då skiter du i det med? Läste du bara sista stycket? Läs sista stycket nu då:

            Jag har inte behövt medicin till mina fiskar på över ett kvarts sekel, jag sköter dem på rätt sätt!

            Kommentar

            • maricici
              • March 2006
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av Björken
              Jag har som vissa av er vet haft vattensot (tror jag) som härjat vilt i mitt akvarium. De flesta av fiskarna har dött, kvar finns bara en platy, ett platyyngel, en siamesisk algätare och en ancistrus. Dessa verkar dock vara friska och må bra.

              Jag ska snart sätta igång mitt nya och större akvarium, men är rädd att de nuvarande fiskarna kan bära på något som kan smitta de nya fiskar jag tänkte köpa. Därför funderar jag på om jag kanske skulle ge dem en kur med Furanol (som ska hjälpa mot buksot) innan jag flyttar över dem till det nya akvariet. Är det en bra idé?

              Mvh
              Maria
              Håll dom i karantän ett slag till du ser att inga återfall är på gång
              I
              MY

              Kommentar

              Arbetssätt...