Problem med en guppyhane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walentine
    • May 2006
    • 48

    Problem med en guppyhane

    Hej!

    De senaste 2 dagarna har min ena guppyhane börjat bete sig mycket märkligt. Han står stilla nästan hela tiden på samma plats och då i lodrätt ställning. När han emellanåt simmar gör han det väldigt ryckigt och det ser illa ut
    Han har ändå aptit och kommer alltid fram när det är mat men annars står han vid samma ställe.
    Någon som känner igen detta? Han har aldrig gjort så här innan vad jag sett och han har alltid varit pigg som han ska tidigare.
    Det kanske ska sägas att fisken ser bra ut i färger och sånt och inga andra fiskar visar samma symptom.

    Jag har funderat på om det kan va simblåsan som de är fel på, men kan den bara sluta fungera så?

    Hoppas någon kanske kan svara för de ser ganska hemskt ut
    Senast redigerad av walentine; 28 June 2006, 19:58.
  • walentine
    • May 2006
    • 48

    #2
    Jag "tog bort" stackaren nu.
    Gick förbi akvariet och såg att den lille stackaren "hängde" upp och ner och när han försökte simma åkte han åt alla håll. Insåg att han inte kommer bli bättre och det såg bara allt mer ut som att han led. Så nu e han i himmeln

    Men om någon vet vad det kan ha varit så skriv gärna. Mina andra fiskar ser ut att må bra så det verkar ha varit något som bara drabbat honom.
    Synd för han va den första fisken jag köpte i våras, och var ett riktigt fint exemplar och var väldigt rolig att se på

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Kan han ha dött av ålder kanske? De blir inte gamla.

      Kommentar

      • walentine
        • May 2006
        • 48

        #4
        Jag tror inte de va åldern då han bara var några månader. Så det kan det inte vara tror jag

        Kommentar

        • Scalara
          • June 2006
          • 415

          #5
          Hej! Ja, det är aldrig roligt att behöva "ta bort" de små. Men troligtvis så var det Simblåseförlamning han hade, de simmar på det läskiga viset då. Har varit med om det själv, med en Rödmunstetra. Trots isolering och koll av vattenkvalitet blev han ej bättre, så efter 1 vecka fick jag avliva.
          Simblåseförlamning kan orsakas av dålig vattenkvalitet, eller av att fisken skadats vid hårdhänt hantering(flytt av fisk) eller i slagsmål mellan rivaler.
          Mvh: Scalara
          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

          Kommentar

          Arbetssätt...