Scalar med simmproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Scalar med simmproblem!

    Min dominanta scalarhanne fick plötsligt problem för några veckor sedan vid lek. Han började simma runt och fläkta överallt, och så väldigt tung ut i kroppen. Tillslut blev han utmattade och låg och vilade sig på botten då och då (han låg inte på sidan, utan vilade på buken).
    Efter ett tag såg jag att han skrapat upp buken mot gruset, hade ett sår över hela buken.
    Isolerade honom då i ett karantänskar och behandlade med medi mor (hade inget annat hemma).
    Såret läkte, men fisken har nu ist börjat ligga ner på sidan, oftast på vänster sida. Så har han varit i 1-2 veckor nu. Släppte tillbaka honom i det stora karet (som är på 310 l) då jag inte kunde se något annat fel på honom, och inte ville ha honom i det trånga karantänskaret heller (endast 12.5 l, men det fanns inget större hemma).
    Han ligger fortfarande på sidan mestadels i karet, och jag har nu upptäckt att när han simmar så är det något fel på hanns vänstra fena! Den är böjd och alldeles stel, så han får ingen kraft med den, och tippar då över på vänster sida! När han ligger ner rör han heller inte på fenan, det är bara den högra som är i rörelse.
    Ser som sagt inget annat fel på honom än denna fena!

    Vad är det för fel på hanns fena, och vad kan jag höra åt det!?

    Tacksam för snabba svar! Vet inte om han kommer orka så länge till, han har inte ätit på ett tag..
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Han kan ha fått en hjärnblödning, eller också har han något fel på simblåsan.
    Troligtvis är det en hjärnblödning, i och med att han bara använder den ena sidan/fenan. Och jag är hemskt ledsen men i det fallet bör du överväga om du kanske skall avliva honom.
    Gör inte du det, så kommer de andra fiskarna förr eller senare att göra det, och hans egen hona kommer troligast att vara den som först ger sej på honom.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Nej, det är inte fel på simmblåsan, har haft fiskar med det problemet förut, och han är inte alls så. Tror inte det är hjärnblödningheller. Han problem verkar vara fenan! Tror att han legat på den, för den är väldigt krokig/böjd och ser väldigt stel ut. Ser ut som att den tjocknat också? när han simmar ser det ut som att fenan skulle vara av hårdplast! Han kan alltså inte använda den som han ska, och när han då "viftar" med andra fenan, så tippar han över. Inga fel på han i övrigt!
      Någon som varit med om något liknande? vad gör jag åt det?
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      Arbetssätt...