Ledsna diskus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fizzy
    • June 2006
    • 3

    Ledsna diskus...

    Hej! Vi har ett 375 l akvarium med en Rena Filstar xP3 pump, samt 6 diskus, ett gäng neontetror och lite nannat smått och gott. Problemet är dock diskusarna (2 röda och 4 blå) De blå har blivit helt mörka i färgen, medans de röda är ljusgula. En av dem simmar på sista fentaget, ligger mest stilla vid bottnen.
    pH är 8,3 och mamma (Fizzy) tror att det är det som är boven i dramat. Vi matar dem med frusen artemia och Diskus torrfoder.
    Finns det nåt annat vi kan tänkas kolla upp, i vattenvärdesväg tex? Nån som haft liknande erfarenheter? Det finns ju så många faktorer man säkert inte ens har tänkt på!

    All hjälp uppskattas!

    MVH Timmy och Fizzy
  • Fizzy
    • June 2006
    • 3

    #2
    Kan även tillägga att mamma bytar ut i princip ALLT vatten på en gång, ca var 3dje vecka, men tillsätter medel för att neutralisera klor. Tydligen sak man bara byt 10% varannan vecka?

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Man ska inte byta allt vatten på en gång iaf.....inte om man inte har tillgång till annat vatten som är förberett med t.ex torv och vattenberedningsmedel.
      Och som är avluftat med syresten eller pump.

      Jag byter ca: 40% i veckan i mitt 540 liters diskuskar med vf diskus och altumskalarer och malar.
      Vattnet som jag byter med är från ett akvarie som jag har stående bara för att tillreda vattnet med torv,vattenmedel och så håller det 23 grader så att när man byter vatten så fungerar det som en lektrigger i karet och fiskarna blir tokiga och flera av malarna lägger ägg.
      Inga sjukdommar och inga dåliga hängiga diskus där inte.

      Jag tror att erat ph i kombination med ev. nitrit i vattnet kan vara boven.
      Hur är tempen i karet ?
      Jag håller mina i 30 grader, ph 6 och nitrit 0 nitrat 0 kh 2.
      Senast redigerad av drd; 19 June 2006, 10:17.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Låter som lite för högt pH, för stora vattenbyten och för sällan. Hur länge har ni haft diskusarna och hur länge har akvariet varit igång? Vad har ni för temperatur på det nya vattnet jämfört med det gamla när ni byter?
        Tror ni ska pröva att byta vatten varje vecka och kanske 20% i taget eller nåt sånt. (Många med diskus byter ännu mer och oftare. )
        /Mattias

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Äter de som de ska?

          Jag skulle kolla upp vattenvärdena. Det finns teststickor tex. JBL´s som mäter NO2, NO3, GH, KH och pH, men de är inte direkt pålitliga, så ett dropptest är ett mer säkert allternativ. Ett så stort vattenbyte som görs är inte direkt lämpligt för diskus eller annan fisk. Slemhinnor m.m. kan ta stor skada. Om även filtret görs rent är det stor risk att du får en nitritspik som tar död på allt levande i akvariet. Det är bättre att göra ett vattenbyte på 20-30% i veckan. Då kanske man kan slamsuga bottnen lätt med en hävert och sedan tömma som vanligt. Diskus brukar man mata 2-5ggr om dagen. Därför är det viktigt att byta vatten och slamsuga bottnen, framförallt om man matar med frysfoder.

          Diskus trivs i varmare temperatur, så 30 grader är en OK temp. Jag saltar även mitt diskusakvarium och använder beredningsmedel (Aquasafe) vid varje vattenbyte.

          Hur stora är diskusen och har ni haft dem länge? Små diskus (5-8cm) brukar vara rätt kännsliga om akvariet ändras i snabba svängar. Diskus brukar även stå och trycka vid bottnen eller halvt ligga ner vid stress eller rädsla. Stressymptomer kan även bero på dåliga vattenvärden eller att det är en rörig miljö kanske inuti akvariet eller utanför.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Fizzy
            • June 2006
            • 3

            #6
            Hej! Tack för tipsen allihopa!

            Vi har haft dem ett år ungefär, och de är ca 10 cm, tyvärr dog en av dem nu...
            Vi har inhandlat torv och lite andra provstickor, svaren blev :

            pH 8.0 KH 6 GH >16 N03 10 NO2 0

            vi kör 30 grader, och vattenbyte kommer hädanefter att ske efter era rekommendationer!

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Vattenvärdena ser ju ok ut, förutom det lite höga pH-värdet. Har du väldigt högt pH ur kran, eller är det något i vattnet som höjer det, t.ex. bottenmaterialet? Ett par rötter i kan sänka pH-värdet lite också.
              /Mattias

              Kommentar

              • Johan_esset
                • May 2006
                • 97

                #8
                jag byter med är från ett akvarie som jag har stående bara för att tillreda vattnet med torv,vattenmedel och så håller det 23 grader så att när man byter vatten så fungerar det som en lektrigger i karet och fiskarna blir tokiga och flera av malarna lägger ägg.
                varför blir det så att dom lägger ägg är det temperaturen torven eller vad är det vill veta för det e ju alltid kul med att någon lägger ägg så man har något spännande att gå och hoppas på att det blir minifirrar. :P
                MVH Johan

                Kommentar

                • tetra 1
                  • July 2005
                  • 1225

                  #9
                  Om man häller i vatten som är kallare än akvarie vattnet så triggas fiskarna till lek.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Ursprungligen postat av tetra 1
                    Om man häller i vatten som är kallare än akvarie vattnet så triggas fiskarna till lek.
                    Vissa arter ja, men det kan också vara tvärtom.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Johan_esset
                      • May 2006
                      • 97

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Vissa arter ja, men det kan också vara tvärtom.
                      okej men tror dom att det blir en annan årstid då eller vattnet där dom bor kanske inte byter temperatur så mycket under årstiderna och dom kanske inte leker vissa årstider heller:P men jag bytte 30liter i mitt 500literskar igår och malarna blev mer aktiva. då hällde jag i kallt kranvatten.
                      MVH Johan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...