Fiskarna är svullna i buken ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ann60
    • June 2005
    • 21

    Fiskarna är svullna i buken ?

    Hej ni alla duktiga akvarister!
    I ett av akvarierna har vi fått problem. Det är på 112 liter och har varit igång sedan förra hösten. Hade problem med att flera fiskar dog utan några särskilda symtom, fick någon antibakteriell tablett att lösa upp ifrån akvarieaffären och sedan har det varit lugnt. Vet inte om det fanns bakterier eller om vi bara hade för bråttom med att slänga i firrarna i det nya akvariet... Nå, nu har en honungsgurami dött. Var blek och lika rund som Sykes i "Hajar som hajar" om ni förstår hur jag menar. Den andra honungsguramin lever fortfarande men ser nästan lika rund ut och en kampfiskhona uppvisar symtom, men inte lika mycket. Kan fiskar få gaser eller andra problem av fodret? Använder Dr. Bassleer Biofish Food. Tropic. Enligt affären är det superbäst. Kompletterar med algtabletter och ibland frysta mygglarver av olika sorter. Tänkte att de skulle få svälta några dagar och se om det hjälper. Var kan man läsa om fiskars matsmältningssystem? För övrigt är vi noga med vattenbyten och har inte särskilt många fiskar. Det enda problemet med vattnet (har egen brunn) är att det är ganska hårt och innehåller mycket järn, men vi använder diverse kemikalier för att sänka ph och neutralisera metaller. Oj, det blev långt, ni orkar väl inte läsa allt. Har ni några erfarenheter av svullna bukar och hur man löser detta är jag glad för tips. Läste om bukvattensot men det kändes inte som rätt diagnos...
    Tacksam för tips
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    #2
    Jadu....
    Kanske du matat för mycket bed basslers kulor??
    Jag tror,men jag vet inte riktigt,ATT dessa sväller.
    Jag har faktiskt matat ihjäl ett knippe corydorasmalar med detta foder.
    Samma symtom som dina uppvisar,dvs svullen buk!
    Basslers är ett kanonfoder,men ack så kraftigt!!känn vikten på burken,jämför med annan likvärdig burk=mycket tyngre.
    Mitt råd,avvakta med detta foder,ge flingor ett tag så ser du om det är där felet ligger.

    lennart

    Kommentar

    • Ann60
      • June 2005
      • 21

      #3
      ok, ungefär vad jag misstänkt... Bra, jag följer ditt råd. Jag låter de vila magarna ett par dagar och så kör jag med något annat foder. Kanske man ska ge vartannat mål flingor i fortsättningen.
      Tack!

      Kommentar

      • NoZ
        • July 2004
        • 272

        #4
        Står fjälen utt också eller?
        http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av lennart wiklund
          Jag tror,men jag vet inte riktigt,ATT dessa sväller.
          skulle dom svälla bör det gå att blötlägga dom en stund innan matning.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Scalara
            • June 2006
            • 415

            #6
            Hej Ann60!
            Troligtvis kan ditt problem ha att göra med utfodringen. Men om fiskarna också får utstående fjäll så kan det vara bukvattensot(vilket förstås orsakas av olämplig utfodring, för hög nivå av salt eller nitrater). Det bör då bli bättre om du kollar över detta med foder och miljön i akvariet.
            Mvh: Scalara
            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

            Kommentar

            • Ann60
              • June 2005
              • 21

              #7
              japp, eller gjorde, för nu har den andra honungsguramin också gått hädan. Men kampfiskhonan hänger med, verkar lite piggare efter några dagars fasta.
              Ursprungligen postat av NoZ
              Står fjälen utt också eller?

              Kommentar

              • Ann60
                • June 2005
                • 21

                #8
                Ja, som sagt, fjällen stod ut. Dessutom var de väldigt bleka? Om det var bukvattensot, hur gör jag med de andra fiskarna för att förebygga? Bytte vatten i förrgår, men enligt stickan var nitrathalterna låga och salt använder jag aldrig i akvarierna. Misstänker nog att de fick för mycket av fodret. Men smittar det annars? När jag läste sjukdomsbeskrivningen fick jag uppfattningen att vissa arter lättare får det. Det är mycket man ska lära sig i fiskbranchen!

                Kommentar

                Arbetssätt...