Malawiciklider med sår

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scalara
    • June 2006
    • 415

    Malawiciklider med sår

    Tänkte höra om det är någon annan som har/haft problem med sår och blodsprängda områden på sina ciklider? De har även en röd rand mellan sidfenan och kroppen. 2 st har även blodutgjutelse på "läpparna". Jag vet att de är "buffliga" nu när det är parningstider, hanarna är rätt vilda och slåss och far runt (ibland rätt in i glaset på akvariet), men ändå, brukar de slå sig blodiga? Detta är andra gången det händer.
    Jag har kollat nitrater samt bytt vatten. Har även saltat med havssalt utan tillsatser (2dl/200l vatten), och med denna åtgärd fått dem friska. Men nu är de såhär igen (efter bara 1 månad), de får ju även svamp i såren så det är besvärligt. Har upprepat min behandling (tog 1dl salt/200 l vatten nu) samt tillsatt Fungol emot svampen.
    Men nu undrar jag om det kan vara någon ytterligare orsak till att de blir dåliga? Parasiter? Eller vad? Ska man liksom behöva upprepa denna behandling en gång i månaden, det verkar ju inte klokt!
    Tacksam för ett litet råd ifrån någon vänlig själ!
    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr
Arbetssätt...