Hängig scalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Hängig scalar?

    Okej, jag tar det från början..
    Mina scalarer lekte för någon vecka sedan och det var då min scalarhane började bete sig konstigt. Först for han runt och fläktade överallt, det såg ut som att han inte riktigt visste var äggen/ynglena var! Han fällde ihop rygg- och bukfenan och simmade runt och fläktade jämt! Ibland lade han sig också på botten och "vilade", men slutade inte fara runt och fläkta. Ynglena försvann senare (honan klarade inte av att sköta dem själv), men hanen blev inte bättre.. Jag köpte också nya fiskar ungefär vid den tidpunkten, 2 st fjärilsciklider och 8 st corydoras. Efter någon dag började då fjärilsciklidhonan bli hängig och hängde först vid filterutblåset och kippade efter luft, sedan blev hon mörkare och mörkare och "laded" sig sedan under filterinsuget och blev helt apatisk. Jag rengjorde ochkså filtret och plockade bort en massa vallisneria i karet så att genomströmmningen skulle bli bättre, då det var väldigt stillastående i ena halvan av karet. För någon dag sedan dog fjärilsciklid honan, och jag upptäckte en citrontetra som stod upp-och-ner i karet, och misstänkte då att det var någon slags förgiftning, nitrit eller något. Gjorde då ett vattenbyte på ca 50 % och tillsatte nitrivec. Har inte sett något mer av citrontetran. Vet inte om den dog eller om den blev bra och återgick till stimmet. Hanen är däremot firtfarande hängig och ligger och vilar på botten. Jag flyttade honom idag till en hink på 10 l (upptäckte att karantänskaret gått sönder, så det kunde jag inte använda). gjorde även ett litet vattenbyte där och tillsatte nitrivec.
    Vad är det för fel på honom? Jag har undvikit att mata ifall det är nitritförgiftning. Vad kan jag göra för att hjälpa honom? Jag vill inte förlora honom, då han är den enda (tillsammans med honan) scalar som jag lyckats få lek på :/
    Jag ska kolla nitriten senare i veckan, mitt test hade gått ut på datum, så jag måste köpa nytt :/

    Hoppas det inte blev för jobbigt att läsa, men jag vill inte utelämna någon detalj som kanske är orsaken
    Karet har förövrigt varit igång i över ett år, och jag har aldrig haft problem i det innan
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • ikis
    • April 2006
    • 65

    #2
    Det kan inte vara som så att han fick för mycket att göra, nya ägg, nya innevånare. Min ena scalare hanne fick typ stresssymptom när hans hona lagt ägg. Men han repade sig då äggen försvunnit (uppätna).

    Hoppas att han blir bättre på "pensionatet" och repar sig
    I medelhafvet sardinen swimmar......

    Fördomar är allt struntprat man tar åt sig före 18års ålder. Av Albert Einstein

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av ikis
      Det kan inte vara som så att han fick för mycket att göra, nya ägg, nya innevånare. Min ena scalare hanne fick typ stresssymptom när hans hona lagt ägg. Men han repade sig då äggen försvunnit (uppätna).

      Hoppas att han blir bättre på "pensionatet" och repar sig
      ok, men hanen blev ju så här innan de nya innvånarna kom, och han har inte blivit bättre sedan ynglen försvunnit heller..? Och fjärilscilidhonan dog ju, och en citrontetra såg också hängig ut..? Ett tag låg också en av de andra hanarna på botten med honom, men han verkar ha piggnat till nu..
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Ingen som vet..?
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        Arbetssätt...