Fenröta eller aggressiv ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Fenröta eller aggressiv ancistrus?

    Har lagt märke till att flera av mina fiskar har skadade fenor, de ser ut som om dom blivit bitna och fenorna har delat på sig.

    Senaste fisken som råkade ut för det var min black molly. Såg det för bara ett par minuter sedan, och hon hade inte skadade fenor tidigare idag, innan jag gav dom mat.

    Min acistrus jagar de övriga fiskarna så fort jag ger dom en algtablett att äta (mina fiskar älskar dom!). Kan det vara den som skadar mina andra fiskars fenor eller har jag fenröta i karet?
    Räkbiten


  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    min ancistrus (könsmogen hane som vaktar sina yngel) har börjat attackera andra fiskar. och då främst fenorna bak på dem.

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Min ancistrus är förmodligen en hona. Vad kan göra henne mindre aggressiv? En kompis?
      Räkbiten


      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        större akvarium

        du kan bygga en grotta där din mal kan bo. där kan du lägga ner algtabletten.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Annaica: vad har du för fisk förutom Ancistrus?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Jag har black mollys och guppys.
            Räkbiten


            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Ursprungligen postat av bena
              större akvarium

              du kan bygga en grotta där din mal kan bo. där kan du lägga ner algtabletten.
              räcker inte 160 liter?

              Mmm, borde nog ha fler gömställen till henne.
              Räkbiten


              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Är väldigt säker på att det är min ancistrus. Åkte till min akvariehandlare där jag köpt den och jag skulle få byta den till en ny, en mindre
                Räkbiten


                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Får väl säga att jag starkt betvivlar att ancistrus biter fenor.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • bena
                    • April 2006
                    • 1245

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Får väl säga att jag starkt betvivlar att ancistrus biter fenor.
                    jag var oxå det tills min ancistrus attackerade min gibbis...

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      min akvariehandlade sa att det inte är vanligt att ancistrus attakerar andra fiskar, men det händer ibland sa han.

                      Skadorna på fenorna uppstår väldigt fort så jag tror inte att det är fenröta.
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      • bena
                        • April 2006
                        • 1245

                        #12
                        min hane vaktar sina bebisar, så därför är min lite arg typ..

                        Kommentar

                        • Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

                          #13
                          jag har bara en ancistrus. Men den är lite underlig, aldrig aktiv på natten (har gått och spanat i akvariet p natten ibland) utan den rör sig bara på dagen och den attakerar mina andra fiskar när det är matdags. Även när jag matar med flingfoder dom den inte äter!
                          Räkbiten


                          Kommentar

                          • Ginny Nessy
                            • April 2006
                            • 34

                            #14
                            Har ett 240 L akvarium med en massa ancistrus, yngel, halvvuxna och några stora. Märkte själv en gång att flera av dem skadat rygg/stjärt-fenan väldigt plötsligt. (De lite större.) Hade samtidigt en yngelvårdande hane, samt en stor pleco som struntar i alla andra.

                            Har nyligen satt över två ancistrus-honor i 112 liters akvariet. Ibland ser jag dem tillsammans hur fredligt som helst, men ett fåtal gånger har jag sett den ena till synes jaga bort den andra, (inte från samma plats). De har många gömställen bland trädrötter och delar akvariet med 3 Kuhlii och några sorgmanteltetror.

                            Det är som sagt mycket möjligt att din ancistrus är "ilsk" av någon anledning..

                            och som du skrev är det knappast fenröta.

                            Kommentar

                            • Annaica
                              • February 2006
                              • 1177

                              #15
                              Har läst att dom kan bli lugnare om dom inte är ensamma. Så jag funderar på om jag ska köpa en ny imorgon när jag ska gå och byta den jag har nu (så att jag åker dit med 1 och åker hem med 2). Så kanske inte samma problem uppstår igen. Malen var nämligen lugn i början (har haft den i ca 1½ månad eller så)
                              Räkbiten


                              Kommentar

                              Arbetssätt...