Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fricka
    • April 2006
    • 13

    Hjälp!!

    Hej!

    Jag är relativt ny akvarieägare och allt verkar funka jättebra men nu har jag blivit ombedd att ta hand om fiskar som just nu finns på en låg och mellanstadieskola i närheten. Jag vet att dessa fiskar blivit ganska missskötta och många av dom dött. Jag misstänker att neontetrorna är sjuka. Dom har börjat tappa färgen och ser lite "blodsprängda" ut. Dom verkar vara pigga och äter men dom ser som sagt sjuka ut. Jag vill inte släppa ned dom till mina fiskar och tänker ha dom i ett annat akvarium. Är det någon som vet vad det kan vara för fel på fiskatna, vad jag i så fall kan göra åt det och om det kan smitta mina fiskar om jag användet samma redskap?

    Snälla hjälp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Hej! neontetran tappar färgen vid stress. så du kanske ska börja med att försöka få dem att känna sig tryggare genom att se till att dem har gömställen i form av växter och baksidan av karet täckt med en planch eller liknande och en inte så stark belysning! (om du redan har det som jag föreslagit så kan orsaken vara allvarligare)
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Fricka
      • April 2006
      • 13

      #3
      Akvariet är fruktansvärt dåligt inrett. Knappt några växter och inga gömställen. Grejen är att jag ska försöka forsla hem akvariet över sommaren...kanske längre. Det är som sagt en skola och ingen verkar bry sig om stackarna. Dom kanske inte vill ha tillbaka dom efter sommaren. Alla tetrorna har inte tappat färgen och dom är inte bleka som när dom är stressade. Guppyhonorna har dött och nu simmar där bara en stackers hane och några yngel i olika storlekar. Sen har dom en mal och 5 sebrafiskar. Alla ser ut att må bra bortsett från några av neontetrorna. Ska man avvakta och se vad som händer eller ska man sätta in behandling och vad kan det vara för fel?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        ganska övertygad om att det beror på vanskötsel! men nu har du chansen att ge dem ett bättre och längre liv börja med att höj vattenkvaliten långsamt genom små små dagliga vattenbyten och inred det "ordentligt" så tror jag dem återhämtar sig....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Fricka
          • April 2006
          • 13

          #5
          Om det är det enda felet så ska det bli mig ett sant nöje att se till att dom får det bra!!

          Kommentar

          Arbetssätt...