Svart neontetra med neonsjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Svart neontetra med neonsjukan?

    Hej,

    Jag har ett litet stim med 6 svarta neontetror. Jag har haft dem i minst ett halvår nu och de har tidigare inte visat några konstiga tecken. Men så uppvisade en av fiskarna för några veckor sedan en romstinn buk, vilket jag självklart såg som positivt. Någon lek blev det dock inte. Någon vecka senare började samma fisk blekna och simma ryckigt och konstigt. Till slut beslöt jag att avliva den av humana skäl. Dissektion visade att buken var fylld med illgrön (?) rom.
    En vecka senare började en annan fisk blekna och bli mager och simma ryckigt och med huvudet snett uppåt mot ytan. Den höll sig även för sig själv i en lugn vrå av karet istället för att stimma med övriga artfränder. Eftersom jag i det läget började misstänka neonsjukan beslöt jag att avliva även den.

    Nu till frågorna:
    Är det neonsjukan, eller kan det vara något annat?
    Någon som har varit med om neonsjukan hos svarta neontetror?
    Läste i en bok att hela akvariet och bottenmaterialet ska desinficeras för att bli av med problemet. Stämmer det? Det verkar vara ett väldigt jobb…
    OM samtliga tetror dör, kommer även sjukdomen försvinna ur karet så småningom, eller måste man byta/desinficera bottenmaterial, allt vatten, växter mm?
    Läst om diverse medicineringar som ska fungera. Någon som vet vad som gäller där?
    Kan malar (ancistrus, corydoras och otocinculus) bli smittade?


    Oerhört tacksam för all hjälp!
Arbetssätt...