Slöjstjärt som beter sig konstigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tikkatikkatini
    • February 2006
    • 181

    Slöjstjärt som beter sig konstigt!

    Jag har en slöjstjärt som beter sig rätt kontigt ibland, det har han gjort under de två senaste veckorna skulle ja tro. han lägger sig uppe i högra hörnet vid doppvärmaren och yngelboxen. Där flyter han upp på sidan, andas tungt och rör sig knappt.
    Efter ett tag så simmar han normalt igen och visar inga symtom på att må dåöigt, men så gör han det igen. Men han är matglad för övrigt.
    Men jag undrar vad det kan vara.

    1. flyter upp på sidan
    2. andas tungt
    3. rör inte på fenorna
    4. rör sig normalt igen + är mkt matglad.


    Men jag övermatar dom inte.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Kanske den har så dålig miljö så den använder mycket kraft för att överleva och orkar inte simma utan måste vila.
    Har den varit utsatt för ammoniak, nitrit eller väldigt fel pH så gällamellerna är "brända".
    Har du andra fiskar.
    Vilken temp.
    Akvarie storlek.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tikkatikkatini
      • February 2006
      • 181

      #3
      Dålig miljö kan jag knappast påstå. det finns gott om växter och utrymme för att simma runt på. Tempen är ca 22-25 grader. Men aldrig under den tempen. Ph värdet är stabilt så som de ska ha. Jag har bara slöjstjärtar eftersom de inte kan vara med andra fiskar. Det simmar omkring 4 ancistrus malar med. i ett 100 liters. har 5 slöjjisar i det.

      Kommentar

      • Sara1982
        • March 2005
        • 315

        #4
        inte för jag är nån expert på slöjstjärtar men är inte 100 liter ganska litet för dom? de blir ju rätt stora

        Kommentar

        • Tikkatikkatini
          • February 2006
          • 181

          #5
          hmm.. jag tycker inte det för de är inte större än ca 10 cm vardera.. så mina är inte stora inte..

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
            hmm.. jag tycker inte det för de är inte större än ca 10 cm vardera.. så mina är inte stora inte..
            jo jo nu ja men dem blir så småning om det dubbla!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Tom det tredubbla om du har "tur"
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Du snackade om yngelbox också, har du fler fiskar än slöjisar i karet? I så fall är det absolut för litet.
                Räkbiten


                Kommentar

                • Tikkatikkatini
                  • February 2006
                  • 181

                  #9
                  dom blir int större än va dom är.. har haft dom i snart ett år och de har inte vuxit på sig något. så dom duger i den storleken som dom är. nej jag ahr abra slöjjisarna, men jag blev surrogat mamma åt några guppy och platy yngel som en kompis inte kunde ta hand om eftersom hon åkte på semester..

                  Kommentar

                  • Sara1982
                    • March 2005
                    • 315

                    #10
                    tvivlar på att dina har växt färdigt vid 10 cm... har inte träffat på några av mina bekanta som har slöjisar som stannat vid 10 cm. Det är nog mest bara så att de inte har utrymme att växa i och då växer långsammare..

                    Kommentar

                    • Isuxs
                      • December 2005
                      • 796

                      #11
                      [quote=Tikkatikkatini]dom blir int större än va dom är.. har haft dom i snart ett år och de har inte vuxit på sig något. så dom duger i den storleken som dom är.quote]

                      Dom blir större än 10cm . Men det är dina fiskar och -du bestämmer själv förutsättningarna för dom-. Inget fel på det. Ingen ska bli tvingad till saker dom inte vill. Men dom borde ha minst 200 L för att kunna bli stora och kunna få tillräkligt med "motion".. Vill inte hugga på dig eller nått sånt, så missförstå mig inte. Hoppas iaf att det löser sig med din slöjis
                      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                      180L Ghost / Black skalar
                      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                      Kommentar

                      • Isuxs
                        • December 2005
                        • 796

                        #12
                        Förresten har du tillräckligt med syre i karet?? Kan va därför den är lite "trött".
                        360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                        180L Ghost / Black skalar
                        60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                        Kommentar

                        • Isuxs
                          • December 2005
                          • 796

                          #13
                          Förresten har du tillräckligt med syre i karet?? Kan va därför den är lite "trött".
                          360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                          180L Ghost / Black skalar
                          60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                          Kommentar

                          • Vandal
                            • January 2006
                            • 1655

                            #14
                            matar du med pellets? när de svller i magen på slöjstjärtar kan de ibland få i sig lika mkt luft som simblåsan och hamnar då på sidan... om man låter pellets ligga i en kopp med vatten först sväller de färdigt och den mesta av luften försvinner ur dem...
                            over and out /Petter
                            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Tikkatikkatini
                              • February 2006
                              • 181

                              #15
                              jag hat tyvärr inte plats med ett större akvarium, bor hemma i ett rätt litet rum som redan är fullproppat med grejjor.. men de ser ut att trivas, de simmar på bra.. har inte massa saker i akvariet, en avlång lerkruka har ja å en liten pyramid så att malarna kan gömma sig lite. å så mycket växter är det inte. hmm, det där med syre kan nog kanske ha med saken att göra.. att ja inte tänk på det.. har två luft filter pumpar.. har tyvärr inte pengar till en pump, men jag sparar. men nu när sorgmantel tetrorna försvann i onsdags så har han sett mycket piggare ut, har inte algt sig på sidan alls.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...