Underliga dödsfall. Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • awasegg
    • March 2006
    • 141

    Underliga dödsfall. Hjälp!

    Jag har nyligen införskaffat ett stort 100L Juwel akvarium. Begagnat men i gott skick. Jag köpte nya filter till pumpen och gjorde rent det när jag tog hem det. Jag fick med ungefär 10 fiskar (neontetror, silverhajar, mosaikciklider) och innan dess hade jag redan tre slöjstjärtar, en elefantfisk och en harneskmal.

    Fiskarna såg ut att må bra när jag släppte i dom, men nästa dag var alla fiskarna som kom med akvariet döda. Jag trodde att det var något fel på vattnet och bytte ungefär 50 L. Mina egna fiskar såg ut att må bra, men nästa dag var elefantfisken också död. Nu har det gått 3-4 veckor sedan detta och vi bestämde oss för att köpa lite ny fisk. Eftersom alla fiskar som bott i akvariet under dessa senaste veckor mått prima trodde vi att vattnet numera var okej. Men icke. Vi köpte ungefär 20 fiskar (olika små stimfiskar, typ neontetror, rödmunstetra osv), men nu dör de en efter en likt flugor!

    Jag har haft ett litet 30L akvarium i ett år, och det har aldrig varit några problem. Jag är väldigt noggrann när jag släpper i nya fiskar (låter alltid påsen ligga å flyta i 20 minuter innand e får simma ut osv..) och samma sak när jag gör rent akvariet. Rensar pumpen, använder aldrig tvål eller diskmedel utan bara rent vatten. Tillsätter alltid aqua rent och har växter i akvariet.

    Det enda jag tycker är underligt är att termometern visar 30 grader varmt, och vattnet känns ganska varmt. Men jag har inte ens en doppvärmare (vad jag vet).
    Är ingen expert på Juwel akvarium direkt, finns det någon möjlighet att det sitter en doppvärmare inbyggd i pumpen? Jag vred på en liten knapp för att öka (vattenströmmingen? trodde jag), kan det ha varit någon doppvärmare jag vred upp värmen på? Den lilla skruvknappen sitter allra högst upp i pumpen, och det finns bara en knapp.

    Snälla hjälp mig! Jag vill inte att mina fiskar ska må dåligt.

    //Debbie
    Fishie fishie fishie !

    ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
    BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Ja det är nog doppvärmaren du vridit på, pumpen sitter längst ned i filtret, men även doppvärmaren brukar sättas i filtret.
    Har du två sladdar från filtret är det defenitivt doppvärmaren
    Lyft upp grejen du vridit på så ser du om det är en värmare
    Senast redigerad av albjohn; 05 June 2006, 20:42.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Doppvärmaren ser ut som ett rör som sitter sidan om,du har väl varm som i en bastu i rummet eller infravärme på kanske.Knappen du vred på är syretillförselen till pumpen så att den pumpar ut syre du har väl dåligt kommunalt vatten med nitrit så fisken dör kanske??
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av albjohn
        Ja det är nog doppvärmaren du vridit på, pumpen sitter längst ned i filtret, men även doppvärmaren brukar sättas i filtret.

        Lyft upp grejen du vridit på så ser du om det är en värmare
        Det stämmer nog som du säger när jag tänker efter
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • awasegg
          • March 2006
          • 141

          #5
          Ursprungligen postat av albjohn
          Ja det är nog doppvärmaren du vridit på, pumpen sitter längst ned i filtret, men även doppvärmaren brukar sättas i filtret.
          Har du två sladdar från filtret är det defenitivt doppvärmaren
          Lyft upp grejen du vridit på så ser du om det är en värmare
          Jag kunde inte lyfta upp den, men just "knappen" satt på ett långt rör som såg ut att glöda. Misstänker allt mer att det är en doppvärmare. Vred ner den till medium från maximum (som jag ställt den på). Den slutade glöda/slocknade när jag vred ner den.

          Jag hoppas detta funkar. Tack så jättemycket!

          Kan passa på att fråga, vart ställer man in styrkan på själva strömningen för pumpen? Jag såg bara den knappen, trodde ju därför att den var till pumpen & ingen doppvärmare.. Går det alltid att ställa in styrkan på pumpar?

          Tack än en gång!
          Fishie fishie fishie !

          ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
          BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Nej, det går inte att ställa in flödet på alla pumpar. Är det Juwels originalpump så går det inte, men du kan rikta strålen mot tex bakrutan med medföljande vinkelutblås om du vill ha det lite lugnare. Kom det inte med en sådan kan du beställa en sådan i närmsta zooaffär som säljer Juwel.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Det är helt klart värmaren du vridit upp, då får du försöka ställa in värmen med hjälp av vredet och en termometer eftersom du ej ska lita helt på gradtalet på värmaren.

              Om nu detta orsakat fiskdöden låter vi vara osagt men förmodligen har dom ej mått så bra i värmen.

              Jag tror ej man kan ställa flödet på Juwelpumparna, men jag är inte helt säker.
              Däremot om du har ett rör upp från pumpen kan du vrida det för att ändra riktning på flödet, om du tycker det fräser och bubblar för mycket kan du även helt ta bort röret, men var beredd på att pumpen lossnar och följer med upp om du drar i röret.

              Det kan vara lite knöligt att få fast pumpen igen när akvariumet är fullt, men passa på när du byter vatten och nivån är lite lägre.

              Nu har jag en mindre modell av Juwel men jag antar att det fungerar på samma sätt i ditt.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                OBS!!!!! dra ur sladden till doppvärmaren INNAN du tar upp den!!!! blir överhettad annars....
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • awasegg
                  • March 2006
                  • 141

                  #9
                  Tack alla ni som svarade.
                  Nu är det 25-26 grader i akvariet och fiskarna verkar mycket piggare.
                  Ni hade helt rätt i att det var en doppvärmare!

                  //Debbie
                  Fishie fishie fishie !

                  ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
                  BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...