Hjälp fort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av TingelingAnna
    Tack igen! Ni är då vänliga här.
    Angående eldstjärtar så tyckte de på zoo att vi skulle köpa minst två. Vilket vi gjorde.
    Vad gav de för förklaring till varför ni skulle göra det?

    Ursprungligen postat av TingelingAnna
    Glasmalarna var tre från början men den ena blev halvt uppäten och dog. FUnderade på att köpa flea såna men när de var tre så var de väldigt stillastående, nu när de bara är två kvar så simmar de runt massor. Så vi har fått för oss att de trivs bättre av att vara bara två.
    Vem i så fall var boven? Kan det inte har varit så att h*n dog och sen blev liket halvt uppätet? Nästan alla fiskar är asätare. Nej jag tror knappast att de trivs bättre av att vara 2. Att de simmar runt mer behöver inte innebära att de trivs bättre. Det kan faktiskt vara tvärt om. Jag har för mig att det är ett rätt normalt beteende för glasmalar att simma ganska stillastående.

    Ursprungligen postat av TingelingAnna
    Koppartetrorna tänker vi ge bort. Så då försvinner ju en del fiskar.
    Gibbicepsen kanske är knappt 10 cm, är den redan för stor för 180liters?
    Bra om det blir lite "luftigare"! H*n kan nog bo där några månader till, men ni får nog tänka på att börja leta nytt gibbihem snart.

    Ursprungligen postat av TingelingAnna
    12 platysar bor nu i ett akvarium på 54 liter. Hur många kan bo där? Kan man flytta över silvermollysarna?
    Nej i så fall ska ni inte flytta över dem dit. 54 liter är för litet för molly.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • TingelingAnna
      • April 2006
      • 33

      #17
      Ursprungligen postat av batski
      Vad gav de för förklaring till varför ni skulle göra det?
      Tror inte de gav nån anledning. Men nybörjare som man var/är så lyssnade vi, och köpte därför två eldstjärtar.


      Ursprungligen postat av batski
      Vem i så fall var boven? Kan det inte har varit så att h*n dog och sen blev liket halvt uppätet? Nästan alla fiskar är asätare. Nej jag tror knappast att de trivs bättre av att vara 2. Att de simmar runt mer behöver inte innebära att de trivs bättre. Det kan faktiskt vara tvärt om. Jag har för mig att det är ett rätt normalt beteende för glasmalar att simma ganska stillastående.
      Nej, den dog inte först. På morgonen såg vi den simma runt utan bakfena. Sen dog den ganska på en gång. Men den levde garanterat med halva baken borta.
      Men man kanske ska köpa några flera ändå.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av TingelingAnna
        Nej, den dog inte först. På morgonen såg vi den simma runt utan bakfena. Sen dog den ganska på en gång. Men den levde garanterat med halva baken borta.
        I så fall misstänker jag eldstjärtarna. Du kanske borde omplacera båda... De är verkligen vackra, men vem vill ha såna hooligans i sitt akvarium? De funkar nog bara ihop med större tuffare fiskar.

        Ursprungligen postat av TingelingAnna
        Men man kanske ska köpa några flera ändå.
        Fast då kanske du ska vänta tills bovarna har flyttat.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • TingelingAnna
          • April 2006
          • 33

          #19
          Ursprungligen postat av batski



          Fast då kanske du ska vänta tills bovarna har flyttat.
          Ja, det kanske vore en bra idé. Ska se efter om nån vill "adoptera" eldisarna. Kopparterorna har vi hittat ett nytt hem åt iaf. Ska bara fundera lite till om vi verkligen vill ge bort dom.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Hehe, koppartertor är fina så jag förstår det

            Du kan alltid annonsera efter nya hem till eldstjärtarna. Annars kan du fråga butiken om de kan ta tillbaka dem (det tycker jag de borde göra - säg bara som det är, att de har haft ihjäl en annan fisk). Fast kolla så att de inte har ihjäl dem bara.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...