Hjälp fort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TingelingAnna
    • April 2006
    • 33

    Hjälp fort!

    Elefantnosfisken ligger upp o ner i vattnet. Sen simmar den några tag, konstigt o vingligt. Sen ligger den upp o ner igen. Vad göra?
  • TingelingAnna
    • April 2006
    • 33

    #2
    Ingen som ens har en idé? 10 visningar ju... Usch, kanske är lika bra att ta upp o avliva den...

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Fasen, kan ingentiiing om elefantnosfiskar men det verkar ju absolut inte bra!!! Dönicke-råd kanske... men vattenbyte?? salt???? Nån som kan mer om denna fisken??
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av denna art men på infosidan står följande: "Den kräver mycket hög vattenkvalitet och man måste använda vattenpreparat vid vattenbyte." http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=381

        Har du kollat ammnonium/ammoniak och nitrit? Eftersom fisken är så känslig kan h*n kanske börja må dåligt av ganska låga halter. Eller så kan det vara något i ditt kranvatten. Använder du vattenberedningsmedel? Hur länge har fisken bott hos dig?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Malplacerad
          • April 2005
          • 257

          #5
          Hur stort akvarium har du samt hur stor är fisken i fråga?
          I ett litet akvarium kan vattenkvalitén bli dålig väldigt snabbt, vilka andra invånare finns i akvariet?
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

          Kommentar

          • TingelingAnna
            • April 2006
            • 33

            #6
            Hej! Supertack för era svar. Dock så hade jag redan hunnit ringa zoo. O de bad mej komma in med fisken så snabbt som möjligt. Så nu har jag lämnat min kära elefantnos på zoo. Hoppas de får den att må bättre igen.

            Kommentar

            • TingelingAnna
              • April 2006
              • 33

              #7
              Förresten, ett tillägg. De på zoo hittade ingenting konstigt med fisken, så det kanske berodde på vattnet ändå.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av TingelingAnna
                Förresten, ett tillägg. De på zoo hittade ingenting konstigt med fisken, så det kanske berodde på vattnet ändå.
                Jag tycker du ska kolla ditt vatten. I alla fall nitrit och pH. Och sen ska du alltid använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten.

                Hur länge har akvariet varit igång förresten?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • TingelingAnna
                  • April 2006
                  • 33

                  #9
                  Vattenmedel använder vi. Akvariet har inte varit igång mer än ca två månader.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Bra att ni använder vattenberedningsmedel! Fiskar är i regel känsligare än människor mot olika gifter i vattnet.

                    Efter 2 månader borde akvariet vara färdigcyklat, men det var ändå kanske lite tidigt att skaffa en sån känslig fisk...

                    Hur stort är akvariet och vilka andra fiskar har ni i det?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • TingelingAnna
                      • April 2006
                      • 33

                      #11
                      Tack för att ni är så vänliga o hjälper till här på forumet! Tycker de på zoo borde sagt nåt när vi köpte fisken. De sa inte ens att den var känslig.
                      Andra fiskar; 13 koppartetror, 2 eldstjärtar, 2 glasmalar, 1 gibbiceps, 4 silvermolly, o så 6 guramis som bara varit i akvariet några dagar. 10 platys var där i oxå men flyttade till ett annat akvarium när guramisarna kom. Akvariet är på 180 liter.

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        hej
                        synd att du fick göra dig av med firren

                        om de på zooet hade vetat någonting alls om eldstjärtar skulle de verkligen inte sålt dig 2! När de blir vuxna kommer den svagaste bli ihjäljagad. anledningen till att man kan så många ungfiskar i affären är att de går så trångt att de inte kan få egna revir.

                        Min eldis har jagat ihjäl flera fiskar, så jag vet hur aggressiv den är.

                        min gissning är att eldisarna så småningom kommer ge sig på guramisarna, för det gjorde iaf min eldis.

                        tråkigt att du inte fått korrekt information om dina fiskar. ett tips är att läsa artbeskrivningen här på zpet.. om du läser den för eldstjärt kommer du se att många anser att den är väldig aggressiv :/

                        Lena-Maria
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av TingelingAnna
                          Tack för att ni är så vänliga o hjälper till här på forumet! Tycker de på zoo borde sagt nåt när vi köpte fisken. De sa inte ens att den var känslig.
                          Andra fiskar; 13 koppartetror, 2 eldstjärtar, 2 glasmalar, 1 gibbiceps, 4 silvermolly, o så 6 guramis som bara varit i akvariet några dagar. 10 platys var där i oxå men flyttade till ett annat akvarium när guramisarna kom. Akvariet är på 180 liter.
                          Jag är bara glad om jag kan hjälpa!

                          Tyvärr är det allför många akvariefiskhandlare som bara vill sälja och skiter i hur fiskarna får det

                          Funderar du på att skaffa större akvarium inom en snar framtid? Jag ser tyvärr en del problem med det fiskbeståndet i ett 180 liters akvarium.
                          - Eldstjärtar blir extremt aggressiva mot artfränder. Så här står bl a på infosidan: "Skall man ha mer än en eldstjärt i akvariet skall det vara minst 150 cm långt, men ofta räcker inte ens det." Dessutom är även de ganska känsliga: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272
                          - Gibbicepsar kan bli hela 50 cm långa och behöver minst 550 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318
                          - Glasmalar är stimfiskar och vill gärna vara fler än två. Känsliga fiskar de med: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=347

                          Och så är det lite väl många fiskar i akvariet.

                          Men misströsta inte. Det är ju inget som inte går att lösa. Så här skulle jag göra om jag vore du:
                          - omplacera en av eldstjärtarna och gibbicepsen (möjligtvis kan h*n bo kvar hos dig ett tag beroende på hur stor h*n är nu)
                          - Flytta över silvermollyna till samma akvarium dit platyna har flyttat i fall akvariet är tillräckligt stort (både molly och platy trivs i samma vatten)
                          - skaffa 4 glasmalar till

                          Sen är det bara att vara noga med vattnet med tanke på att det bor en del relativt känsliga fiskar i akvariet.

                          Ett tips är att alltid kolla upp de arterna du är intresserad av här på zoopet istället för att förlita dig på den informationen du får i akvariebutiken. Då undviker man en del problem.

                          Lycka till!
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • TingelingAnna
                            • April 2006
                            • 33

                            #14
                            Tack igen! Ni är då vänliga här.
                            Angående eldstjärtar så tyckte de på zoo att vi skulle köpa minst två. Vilket vi gjorde. Glasmalarna var tre från början men den ena blev halvt uppäten och dog. FUnderade på att köpa flea såna men när de var tre så var de väldigt stillastående, nu när de bara är två kvar så simmar de runt massor. Så vi har fått för oss att de trivs bättre av att vara bara två.
                            Koppartetrorna tänker vi ge bort. Så då försvinner ju en del fiskar.
                            Gibbicepsen kanske är knappt 10 cm, är den redan för stor för 180liters?
                            12 platysar bor nu i ett akvarium på 54 liter. Hur många kan bo där? Kan man flytta över silvermollysarna?

                            Kommentar

                            • rassa
                              • December 2005
                              • 116

                              #15
                              hur många av alla som predikar om eldstjärtar har egentligen provat att ha fler än 2 ihop?
                              300l blandat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...