Röda gälar och kliar sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anjodar
    • January 2006
    • 80

    Röda gälar och kliar sig

    Hoppas nån kan svara så fort som möjligt.

    Min ena polka dot botia är röd om gälarna och kliar sig hela tiden. Tycker inte den andas snabbare än vanligt och den är inte heller vid vatternytan. Jag gör vattenbyten en gång i veckan, nitritfritt är det åxå.

    Vad kan det vara? Någon parasit? Hur smittsamt är det? Fungerar det att fisken i saltbad en gång per dag (20 min) och höja upp graderna? Medicinering? Vad/vilken rekomenderas?

    Verkligheten är en föreställning,
    en tankeform
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Den kanske har parasitmasken(dactylogyros) detta botas med hjälp av salt bla man kan även se små maskar vid gälarna mycket små är dessa
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Anjodar
      • January 2006
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av stene
      Den kanske har parasitmasken(dactylogyros) detta botas med hjälp av salt bla man kan även se små maskar vid gälarna mycket små är dessa
      Tack för ditt snabba svar!
      Några frågor till:

      Är det smittsamt???

      Jag har läst om salt här på forumet och det är olika bud när det gäller mängden salt / liter vatten.
      Hur mycket salt ska jag ha i?
      Hur många gånger per dag ska jag saltbada fisken?
      Hur många dagar ska jag hålla på?
      Skall tempen höjas?

      Verkligheten är en föreställning,
      en tankeform

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Jag häller i det en gång i veckan för att förhindra parasiter att spridas..en rågad tesked per 50 L vatten..Det är smittsamt för maskarna kan ju spridas till andra..Det kanske finns en annan medicin för detta det vet jag inte
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Anjodar
          • January 2006
          • 80

          #5
          Ursprungligen postat av stene
          Jag häller i det en gång i veckan för att förhindra parasiter att spridas..en rågad tesked per 50 L vatten..Det är smittsamt för maskarna kan ju spridas till andra..Det kanske finns en annan medicin för detta det vet jag inte
          Tack för hjälpen!

          Verkligheten är en föreställning,
          en tankeform

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            Du kan inte bara pytsa i salt eftersom utan att byta vatten i samma omfattning, risken är är att salthalten höjs eftersom och det är defenitivt inte bra vare sig för fiskar eller växter, så ta det litet lugnt med saltandet.

            Hur mycket salt man kan hälla i råder det delade meningar som sagt, men detta har diskuterats på flera ställen här på forumet, så sök och läs så hittar du säkert nån vettig mellanväg att gå.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Vid vatten byte förstås jag bytar en gång i veckan då häller man i salt också
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              Arbetssätt...