Akuthjälp tack - fenröta!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Akuthjälp tack - fenröta!!

    Jag startade mitt akvarium i mars. Se under min signatur hur stort och med vilka fiskar!

    Det har gått ganska bra, med ett visst svinn i början. Några enstaka fiskar vid olika tillfällen. Inget anmärkningsvärt, förutom att första kampfisken efter 1 v. fick totalt ihopkletade fenor och dog!

    Nu till saken - jag misstänker STARKT att jag fått fenröta i akvariet! Platysarnas fenor har liksom varit lite hackiga och genomskinliga - men jag har trott att de blivit nafsade av eldstjärten/kampfisken! Men idag var kampfiskhannens fenor jättefransiga - ser ut att ha blivit liksom nedfrätta utifrån och in!!

    Igår gjorde jag delvattenbyte (såg då inget anm.värt - tittade ej så noga) som jag gör en gång/vecka. 1/3 av vattnet. Gjorde även rent filtret genom att krama ur det i urpumpat akvarievatten. Nya vattnet jag hällde i var c.a 25 grader. Har alltid i en NYPA havssalt.

    Är nybörjare inom akvarievärlden, men läser mycket på nätet. Det jag nu har gjort är att jag haft i c.a 1/2 dl upplöst havssalt (Jozo, medelgrovt helt utan tillsatser). Tempen ligger konstant på 26 - 27 grader i akvariet!
    Har även i c.a 5 ml Aqutan (av märket Sera) vid varje delvattenbyte

    1 - Har jag gjort rätt?
    2 - Vad mer kan jag göra?
    3 - Ska jag köpa ngt. preparat - isf. vilket?

    Alla fiskar pigga och matglada för övrigt! Inga synliga symptom, men en platy bajsade sytråd idag..så det KAN vara ngt. mer.
    Jag hoppas jag hinner bromsa detta i tid med er hjälp!
    Vill INTE mista min Nemo!! Kan hanses fenor läka eller är det kört?
    Senast redigerad av Healena; 02 June 2006, 10:18.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • maricici
    • March 2006
    • 303

    #2
    Ursprungligen postat av Healena
    Jag startade mitt akvarium i mars. Se under min signatur hur stort och med vilka fiskar!

    Det har gått ganska bra, med ett visst svinn i början. Några enstaka fiskar vid olika tillfällen. Inget anmärkningsvärt, förutom att första kampfisken efter 1 v. fick totalt ihopkletade fenor och dog!

    Nu till saken - jag misstänker STARKT att jag fått fenröta i akvariet! Platysarnas fenor har liksom varit lite hackiga och genomskinliga - men jag har trott att de blivit nafsade av eldstjärten/kampfisken! Men idag var kampfiskhannens fenor jättefransiga - ser ut att ha blivit liksom nedfrätta utifrån och in!!

    Igår gjorde jag delvattenbyte (såg då inget anm.värt - tittade ej så noga) som jag gör en gång/vecka. 1/3 av vattnet. Gjorde även rent filtret genom att krama ur det i urpumpat akvarievatten. Nya vattnet jag hällde i var c.a 25 grader. Har alltid i en NYPA havssalt.

    Är nybörjare inom akvarievärlden, men läser mycket på nätet. Det jag nu har gjort är att jag haft i c.a 1/2 dl upplöst havssalt (Jozo, medelgrovt helt utan tillsatser). Tempen ligger konstant på 26 - 27 grader i akvariet!
    Har även i c.a 5 ml Aqutan (av märket Sera) vid varje delvattenbyte

    1 - Har jag gjort rätt?
    2 - Vad mer kan jag göra?
    3 - Ska jag köpa ngt. preparat - isf. vilket?

    Alla fiskar pigga och matglada för övrigt! Inga synliga symptom, men en platy bajsade sytråd idag..så det KAN vara ngt. mer.
    Jag hoppas jag hinner bromsa detta i tid med er hjälp!
    Vill INTE mista min Nemo!! Kan hanses fenor läka eller är det kört?
    1. Svårt att svara på, vissa föredrar salt som bakteriedödande medan andra väljer ett antibiotikapreparat (ex JBL Furanol, Sera Bactopur Direct)

    2. Utreda orsak till fenrötan, smitta vid nyinsättning, dålig vattenkvalitet? Ge vitamintillskott t ex Sera Fishtamin under en längre tid.

    3. Det är svårt att svara på, alla ger dig ett råd som fungerat just för deras fisk och förmodligen har ingen fel. Man får testa sig fram i djungeln av rådgivning. Fördelen med medicin är den är säker på att ta bakterien, men den tar också nyttobakterierna som nackdel. Själv brukar jag filtrera med aktivt kol 24 timmar efter avslutad medicinering för att få bort alla medicinrester och tillsätta en bakteriekultur. Håller också koll på nitrithalten framför allt en tid efter avslutad medicinering.
    I
    MY

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hej
      tänkte bara inflika att akvariet är på tok för litet för en eldstjärt! de ska ha runt 250l om jag inte minns fel. problemet med eldstjärtar är att de kan vara EXTREMT aggressiva! Kanske är det eldstjärten som terroriserar övriga fiskar? Själv har jag en eldis på 9år, och den har ställt till med en hel del problem!

      Om du inte har tänkt skaffa större akvarium i framtiden tycker jag du ska försöka göra dig av med elstjärten (ej spola ner i toaletten..!!!) utan kanske ge till affären eller ge till nån annan akvarist.

      edit: kolla artbeskrivningen för eldsjärt så kommer du se att flera upplever den som extremt aggressiv :/
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Fick också problem med just fenröta på en av mina kampfiskhanar. Satte honom i karantän och medicinerade enligt konstens alla regler men trots detta och att han var pigg så försvann fenorna mer och mer... Till slut fick han komma till fiskhimlen då jag tyckte det var elakt att forsätta. Han fick det mycket troligen av bitskador av andra fiskar - var aggressiv mot kampfiskhonorna han gick med som även de var väldigt dominanta och gick på honom.
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag har haft platy med samma symtom, frasiga fenor, ser lite förlamade/stela ut, simmar med s-rörelser. Ryggfenan är nere, slutar äta och dör sedan. Det har kanske inte gått så långt ännu för dina platy? Vanligaste svaret är "inre parasiter" som tydligen är mycket vanligt på levandefödda.
          Kanske ska du försöka medicinera, byta vatten ofta, varje vecka.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Ang,eldstjärten så har jag också upptäckt att de eg. ska ha större akvarier.
            Och blir han jättestor så ska jag absolut se till att han får det han behöver - han är min kompis! Annars är han och kampfisken Nemo faktiskt dödspolare och simmar gärna tillsammans, så tror inte "Voldis" är skyldig till Nemos stjärt. Platysarna gör han bara halvhjärtade utfall emot - inget allvarligt groll.

            Jag gör vattenbyte 1/3 varje vecka . .
            __________________________________________________ ___________

            Tack för era svar! Jag har varit inne på dethär med parasiter förut i början, när första kampisen dog. Hade även några guppy då som såg lite skumma ut..

            Då höll jag på att saltbada några stycken - även en platy, och sen har det inte varit något speciellt. Guppisarna blev krokiga och så (guppysjukan) så dem har jag avlivat. De gick inge bra ihop med de andra, och var mest på test..

            Första plecon självdog också utan synliga fel..
            Det är så skumt alltihop. Men nystartad burk brukar väl ha barnsjukdomar...

            Jag undrar om vi mixtrade för mycket med akvariet igår - eftersom det är så himla påtagligt idag!! Vi hade strömavbrott som gjorde att pumpen lade av så vi mixtrade ganska mycket med den på kvällen, plus att jag under dagen då hade gjort vattenbytet och även dammsugit lite på botten... Stressutlöst???

            Men nu har jag alltså hällt i rejält med salt! Ska nog ta med lite vatten till affären och se om de kan kolla vattenvärdena.
            Jag undrar om jag inte ska satsa på en medicinkur också/ia.f för säkerhets skull???

            Kan fenorna läka på min Nemo? Vill inte mista honom - han är tam
            Platysarnas är det inget jätteakut med, men det syns på dem med svarta fenor. De börjar bli genomskinliga utifrån och inåt, och det är nå't enstaka hack på vissa!

            Ledsen och orolig
            Senast redigerad av Healena; 02 June 2006, 14:13.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Behandlas - Hur ?

              Jag har nu köpt medicin - FURANOL
              Behandlingen ska pågå 4 dygn, men det framgår ej klart i bruksanvisningen om man har i medicinen vid ETT tillfälle, och fiskarna "går" i det i 4 dagar?
              Eller om man har i medicin varje dag

              Har även köpt aktivt kol för filtrering efter behandlingen - och nyttobakterier!

              Kan någon berätta exakt hur man går tillväga med allt detta tack??
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #8
                Ursprungligen postat av Healena
                Jag har nu köpt medicin - FURANOL
                Behandlingen ska pågå 4 dygn, men det framgår ej klart i bruksanvisningen om man har i medicinen vid ETT tillfälle, och fiskarna "går" i det i 4 dagar?
                Eller om man har i medicin varje dag

                Har även köpt aktivt kol för filtrering efter behandlingen - och nyttobakterier!

                Kan någon berätta exakt hur man går tillväga med allt detta tack??
                Den ska ges vid ett tillfälle, filtermaterialet ska tas ur pumpen och ev uv-ljus ska ej vara igång. Efter behandlingen: Gör ett delvattenbyte i vanlig mängd, skölj kolet noga och lägg på lämlig plats i filterbehållaren (vissa filter har ingen angiven plats för kol och annat biomaterial (isåfall får man hitta en egen lösning) filtrera 24 timmar (tillsätt bakteriekulturen), vänta ett par dagar och se -om fenorna fortsätter att ruttna rekommenderar vissa en extra kur.. Börja ge vitamintillskott, en gång dagligen till fenorna är läkta. Glöm inte att kolla nitrit och ammonium/ammoniak emellanåt.

                Rättelse: inte seras rekommendation med utökad behandling utan från fisklitteratur. Så är det när senildemensen slår till
                Senast redigerad av maricici; 03 June 2006, 17:36.
                I
                MY

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Nu blir jag ..

                  Var till fiskaffären och frågade ang. FURANOLEN, och de sade efter mycket diskuterande (de var heller inte säkra, men ringde och frågade ngn.) att man skulle medicinera VARJE DAG?

                  Jag tror jag blir...ännu mer förvirrad än vanligt - och DÅ är det illa!!!
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • maricici
                    • March 2006
                    • 303

                    #10
                    Jag utgår ifrån en engångsdos, då inte annat anges i bruksanvisningen. Av serapreparaten så är det angivet vilka som ska doseras vid mera än ett tillfälle (ex Costapur mot vitaprick) och på Bactopur Direct (samma som Furanol) är inget angivet.
                    I
                    MY

                    Kommentar

                    • Healena
                      • May 2006
                      • 1440

                      #11
                      Men vad gör jag NU? Jag har haft i dos 2 idag efter att ha pratat med dem...?? Ska jag låta vara och hoppas på det bästa - och låta bli flera doser?
                      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                      Kommentar

                      • maricici
                        • March 2006
                        • 303

                        #12
                        Låt det vara och se om dom piggar på sig-mina har alltid blivit friska av en engångsdos.
                        I
                        MY

                        Kommentar

                        • Healena
                          • May 2006
                          • 1440

                          #13
                          Tack för hjälpen

                          Jag gjorde faktiskt så, att jag helt enkelt spädde ut det lite...
                          Logiskt tänkande: - normaldos = 1 tab till 30 L.. alltså 2 tab.till mitt 62 liters.
                          Högsta dosering (vid allvarligt angrepp) 1 tab. till 20 L

                          Dosen jag hade i igår, var en normaldos - alltså 2 tabletter.
                          Sen hade jag i 2 till idag.
                          Jag tankade ur knappt en fjärdedel och hade i nytt.
                          Alltså går firrarna nu i högsta dosering - c.a 3 tabletter.

                          Håll tummarna nu

                          Man lär av sina misstag..och gör man inga misstag så lär man sig heller inget
                          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                          Kommentar

                          • Healena
                            • May 2006
                            • 1440

                            #14
                            Suck!!!

                            Tankade ur hälften av vattnet igår, och hade i kolfiltrering.
                            Fenorna såg mycket bättre ut.

                            Idag på em. var åtminstone kampfiskens fenor värre än någonsin!!
                            Det gick snabbt utför.

                            - Bort med kolet - i med ny medicin.
                            Fyra dagar till eller??
                            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #15
                              Snälla...

                              Kan någon svara? Vet någon?

                              JAG BÖRJAR BLI DESPERAT
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              Arbetssätt...