Vad är det för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Vad är det för fel?

    Nä, nu har jag tröttnat på det här, nu har 4 fiskar dött av samma grej och en 5:e har nu fått symptomen.

    Vad kan det vara för sjukdom?

    Det börjar med att fisken blir ganska slö. Äter ordentligt och simmar runt lite ibland men håller sig oftast stilla på ett och samma ställe uppe vid ytan.

    Sedan går det över till att fisken håller sig stilla nere vid botten och kommer bara upp till ytan när det vankas mat.

    Efter en tid så dör fisken.

    Vad är det för fel!?
    Räkbiten


  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Vad är det för fisk du har? Det verkar som om det skulle vara en smittsam sjukdom om dina vattenvärden är OK. Hur ser gälarna ut? Buken? Är de uppsvällda?

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Jag har guppys och black molly.

      Ser faktiskt ingen skillnad på dom i utseende. De ser precis ut som vanligt.

      Nu är det en fisk till som har blivit "slö" och han ligger och flämtar nere på bottnen, det har inte de andra fiskarna gjort.

      Det enda jag kollar när det gäller vattenvärden är pH och nitrit, testade så sent som idag och nitritvärdet var lågt och pht låg på 7-7,5 så det tror jag är okej också.

      Om det skulle vara vattnet som är problemet (just i hygien synpunkt) så tog jag och gjorde precis ett delvattenbyte.

      Det som är underligt är väl kanske att det bara är en fisk åt gången, och det kan gå upp emot 1 vecka innan en ny fisk visar symptom. Det här är första gången som 2 fiskar verkar sjuka samtidigt.
      Räkbiten


      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Kanske skulle kolla nitratvärdet med. Ph´t är ok. Jag tror att det kan vara nått av vattenvärdena som är knas. Är akvariet nystartat?
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          har haft igång det sedan februari.

          har inget test för att kolla nitratvärdet :/
          Räkbiten


          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            hur ofta och hur mycket vattenbyter du ?

            har du mycket växter ?
            då menar jag inte en anubias och 2 javaormbunkar.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Skulle väl inte säga att jag har megamycket växter, vattenspikblad (kanske en 5-6 stjälkar), 1 javaormbunke, 2 olika typer av anubias, 3 olika växter som jag inte vet vad dom heter och 3 kluttar med markväxter.

              Jag byter ca 60 liter vatten (har ett 160 liters kar). Byter nog ganska oregelbundet. Borde kanske byta regelbundet 1 gång i veckan?
              Räkbiten


              Kommentar

              Arbetssätt...