Min pitbull pleco mår inte bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Min pitbull pleco mår inte bra

    Idag upptäckte jag att han var ovanligt passiv. Brukar simma runt och äta alger. Har sina gömställen där han vilar ibland. Men idag la jag märke till att han knappt reagerade när en räka gick på honom och rörde sig knappt när segelfensmollyn nafsade!
    I ärlighetens namn så har jag kanske inte studerat hur han mått så noga sista dagarna men jag har haft honom i ca en månad och han har hela tiden varit (till synes) pigg och frisk.

    Ialla fall - trots risk för ökad stress så flyttade jag över honom till Endlers/yngelkaret där han får vara i en yngelbur. Ville inte att de andra fiskarna ska tugga på honom när han är så svag. Då upptäckte jag att han ser väldigt mager ut.

    Lade i en bit algtablett men han verkar inte intresserad alls.
    Övriga fiskar mår bra. Har testat nitrit, men det är enda testet jag har. Inga större förändringar har skett på senare tid.

    Kan det vara så att han hittat så lite mat att han blivit försvagad? Det finns ju alger, men det kanske inte är den sort han gillar?

    Hoppas på hjälp och tips hur man vårdar en svag fisk bäst.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Hej
    Har du bara honom alltså 1 pitbull de gillar att vara i flock om iaf minst 4 då trivs de bäst.

    Har du matat med ngt annorlunda foder(nytt) mot tidigare hur har du det med alger på stenar då det är främst där de gillar att grumsa rundor..
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #3
      Ursprungligen postat av peterhaack
      Hej
      Har du bara honom alltså 1 pitbull de gillar att vara i flock om iaf minst 4 då trivs de bäst.
      Nej. Han är ensam. Köpte den när jag bara hade ett litet akvarium. Men jag kan gott skaffa fler.

      Ursprungligen postat av peterhaack
      Har du matat med ngt annorlunda foder(nytt) mot tidigare hur har du det med alger på stenar då det är främst där de gillar att grumsa rundor..
      Njae - inte precis. Har ganska få fiskar (ett mollypar och tre guppys). De äter alger och får bara flingor, levande foder eller algtablett ca 1 ggr/vecka som tillskott.
      Skaffade för ca en vecka sen fem amanoräkor, så då blev det ju ytterligare konkurrens om algerna. Men jag tycker det finns tillräckligt med alger på växter, rötter och lite överallt.

      Sen jag upptäckte att den mådde dåligt förde jag över den till yngelkaret där han fick vara ifred från nafsande fiskar. la i en algtablett och väntade. när jag kom hem från jobbet såg han tjockare ut, men jag kunde inte avgöra om han verkligen ätit från algtabletten, eller om han svullnat kring buken. Har inte sett honom äta själv. Ligger mest passiv, även om min man sa att den verkade lite mer aktiv nu.
      Läste nåt om bukvattensot (?) eller nåt liknande. kan det vara det?
      Finns inga synliga skador/sår på fisken. Inga andra fiskar verkar må dåligt.

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Dessa e ju inte så aktiva på rötter eller växter utan gillar att plocka upp sten och suga på sedan spotta ut, och om man damsuger sin botten eller ofta bökar rundor i sanden så kan dessa lätt bli "hungriga"
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • 30liter
          • March 2006
          • 136

          #5
          Tack för svar. Jag får helt enkelt avvakta och se om han blir bättre. Den svullna magen kanske bara är för att han ätit av algtabletten när jag inte sett det. Har ju sett hur han ätit både från glas och blad utöver bottenmaterialet, men det skadar ju inte att lägga in lite lämpliga stenar också.
          Om han klarar sig vill säga.

          Kommentar

          • 30liter
            • March 2006
            • 136

            #6
            Lyfter frågan igen för inget har hänt vare sig till det sämre eller bättre. Fisken ligger på botten och är helt passiv. Rör sig korta sträckor ibland. Inga synliga skador, men han (hon?) äter inte och reagerar inte om andra fiskar nafsar på honom.
            Eftersom han inte flämtar och andra fiskar är okej så börjar jag spekulera helt vilt nu - kan den vara deprimerad? Först hade jag den som ensam bottenlevande fisk men skaffade amanoräkor som tog över hans gömställen. Det var faktiskt några dagar efter att jag skaffat räkorna som jag upptäckte att han blivit så passiv. Den har inte sällskap av andra av samma art och jag vågar ju inte skaffa fler förrän jag vet att han inte bär någon sjukdom eller parasit.
            Alltså - frågan är.. Kan fiskar uppleva depression och svälta ihjäl sig?

            Kommentar

            Arbetssätt...