Svamp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaL
    • February 2006
    • 2

    Svamp!

    Jag har fått svamp. Har pratat med zoo och fått rådet att behandla med ektozon. Det är två praecox som har sjukdomen, ska jag lägga över dom någon annanstans? mitt akvarium är på 320L. Ska jag lägga över fiskarna i ett (oanvänt) 70L akvarium eller räcker det med en skål på ca 3L? Jag har ingen pump till mitt extra akvarium spelar det nån roll? Hur länge ska de vara där? Jag kommer givetvis även att behandla det stora akvariet.
    Jag förstår att jag troligtvis har dåliga vattenvärden (nybörjare) men hur ska jag mäta det?
    Jag har nitrit test som visar: 0.1 (nästan helt genomskinligt) och pH:7.4
    Finns det fler tester jag bör göra?
    Hur ska jag få ett bättre akvarium? Ska jag göra en gro rengöring och koka allt? det känns väldigt stressande för fiskarna.
    Jag har ett tiotal praecox minst 2 år gamla, 5 boesmani 1,5 år, 2 praktbotia 2 resp. 1.5 år och fyra malar av (för mig) okänd sort ser inte ut som malar utan som långsmala gråa fiskar.
    Och till slut något tips på bra litteratur så att jag kan bli en mycket bättre fiskmamma?

    Det var många frågor hoppas att nån vill svara på nåt
    MVH
    Tina
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Salt hjälper inte mot svamp, men mot att inte de sår svampen gör blir infekterat av bakterier.
    För att det ska uppstå svamp på en fisk så har den i regel ett sår tex efter en mekanisk skada eller angrepp av någon parasit.
    Vill du bli av med svampen köp ett medel mot svamp.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • hfh75
      • April 2005
      • 595

      #3
      Har precis behandlat en ancistrus med Sera baktopur direct.... funkade hur bra som helst...
      /Fredrik

      -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ursprungligen postat av hfh75
        Har precis behandlat en ancistrus med Sera baktopur direct.... funkade hur bra som helst...
        Men inte mot svamp med Sera baktopur direct.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • hfh75
          • April 2005
          • 595

          #5
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Men inte mot svamp med Sera baktopur direct.
          Hon hade en bomullsliknande "fläck" framme vid munnen (överläppen) efter en fight... trodde det var svamp hon fått efter såret... Jag kan såklart ha fel men hon är frisk nu iallafall...
          /Fredrik

          -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

          Kommentar

          • Nallim
            • January 2005
            • 80

            #6
            Jag har svarta neontetror som fick svamp bara en vecka efter att dom flyttat in hos mig. Behandlade hela akvariumet med Fungol från JBL (lite osäker på märket).
            Dom på djuraffären sålde på oss salt oxå men efter att jag läst nånting om att salt å malar (som jag oxå hade i akvariumet) inte är e bra kombination så struntade jag i det å körde bara med Fungolen.. Funkade prima firrarna friska sen dess ,eller ja nått fel e de på en men de hör inte ihop med den här tråden..

            Lycka till
            Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

            Kommentar

            Arbetssätt...