De dör en efter en

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lovlie
    • October 2005
    • 140

    De dör en efter en

    Hej jag skaffade mig för ca 2 veckor sedan 6 skalaer de dog 4 st inom 2 veckor. De var gömda bakom växter och pumpen de ville inte äta när det var dags. De 2 som är kvar verkar bra nu de äter kommer fram till rutan när man tittar på dem. Och imorse upptäckte jag att mina paletter var konstiga förutom 1 de är skygga äter inte tappat färgen slöa. Honan verkar svullen mer än vanligt, så jag tog upp dem ska ta dem till en affär o fråga om dem vet var det är. Är det någon som kan ha svar
  • Botan
    • March 2006
    • 30

    #2
    Hej, jag skaffade mig ett 50 liters akvarium för 2 veckor sedan. Jag satte i 20 stycken guppys...dom dog en efter en men nu efter två veckor börjar det stabilisera sig. Dom fiskar som är kvar mår bara fint. Sedan har jag börjat göra så att jag köper en fisk åt gången och sätter i akvariet så att se hur den reagerar. Det verkar fungera!! Hur stort akvarium har du till dina skalare? Dom kräver ganska mycket simyta. Satte du aquatan i akvariet innan du satte i fiskarna? Det blir ett bra akvarievatten av det, speciellt om det är nyinrett. Har du tillräckligt med syre? Annars är det svårt att säga varför dom dör. Pova med att ha dina två skalare ett tag ensamma innan du köper nya. Köp därefter en i taget så att du inte köper alla samtidigt. Då ser du hur de nya fiskarna reagerar.
    Lycka till!!
    /Sofia
    Mvh Botan

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av Botan
      Hej, jag skaffade mig ett 50 liters akvarium för 2 veckor sedan. Jag satte i 20 stycken guppys...dom dog en efter en men nu efter två veckor börjar det stabilisera sig. Dom fiskar som är kvar mår bara fint
      låt mej gissa, akvariet är nystartat ?
      om så är fallet har du haft en massa nitrit som förgiftat fiskarna och även dom som överlevde kan va så svårt skadade att dom dör i förtid.

      lovlie, är akvariet nystartat ?
      kollat vattenvärdena ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • lovlie
        • October 2005
        • 140

        #4
        Det har varit igång 1 mån, har haft olika berdningsmedel haft i fiskarna långsamt dels att akvariumet var igång när jag köpte det. Var till affären gjorde tester på vattnet det var ok. Kan va att mina paletter bråkade mycket ( 2 par) bara ena honan kvar nu + 2 skalarer + ancistrusana med många yngel. Kan va att de slogs till döds och att skalarena inte tyckte om det.
        Ursprungligen postat av Raven
        låt mej gissa, akvariet är nystartat ?
        om så är fallet har du haft en massa nitrit som förgiftat fiskarna och även dom som överlevde kan va så svårt skadade att dom dör i förtid.

        lovlie, är akvariet nystartat ?
        kollat vattenvärdena ?

        Kommentar

        • sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

          #5
          det är nog inte helt lyckat att blanda paletter och skalare eftersom paletter är revirhävdande och ganska bråkiga. skalare vill ha lugn o ro... men tror inte det är orsaken till att många checkat in!!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av lovlie
            Det har varit igång 1 mån, har haft olika berdningsmedel haft i fiskarna långsamt dels att akvariumet var igång när jag köpte det. Var till affären gjorde tester på vattnet det var ok.
            Vad menar du med olika beredningsmedel? vad heter de? Att vattnet var ok när affären testade det behöver inte innebära att det inte blev dåligt sen I ett relativt nystartat akvarium kan den belastningen som så många nya fiskar innebär orsaka ganska snabba förändringar i vattenkvalitén.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Botan
              Hej, jag skaffade mig ett 50 liters akvarium för 2 veckor sedan. Jag satte i 20 stycken guppys...dom dog en efter en men nu efter två veckor börjar det stabilisera sig. Dom fiskar som är kvar mår bara fint. Sedan har jag börjat göra så att jag köper en fisk åt gången och sätter i akvariet så att se hur den reagerar. Det verkar fungera!! Hur stort akvarium har du till dina skalare? Dom kräver ganska mycket simyta. Satte du aquatan i akvariet innan du satte i fiskarna? Det blir ett bra akvarievatten av det, speciellt om det är nyinrett. Har du tillräckligt med syre? Annars är det svårt att säga varför dom dör. Pova med att ha dina två skalare ett tag ensamma innan du köper nya. Köp därefter en i taget så att du inte köper alla samtidigt. Då ser du hur de nya fiskarna reagerar.
              Lycka till!!
              /Sofia
              Att stoppa i 20 st guppies i ett nystartat akvarium på 50 liter är inte bara ansvarslöst, utan regelrätt djurplågeri Varför i hela världen gjorde du det? Vet du inte att man måste börja försiktigt med väldigt få fiskar (typ 2-3 st) och att det tar ca en månad innan det finns en bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit vilka är väldigt giftiga. Och förgiftningsdöden är mycket plågsam och ångestskapande. Plus att som Raven säger har de fiskarna som är kvar nog fått bestående skador och kommer att dö tidigt.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                tyvärr är det nog ett vanligt nybörjarfel, tror inte personen visste bättre. tråkigt men sant.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av lenis3
                  tyvärr är det nog ett vanligt nybörjarfel, tror inte personen visste bättre. tråkigt men sant.
                  får hoppas folk lär sej av sina misstag iallafall
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...