Svamp och ev. simblåseproblem i något misskött kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Svamp och ev. simblåseproblem i något misskött kar.

    Pga att jag varit väldigt upptagen med annat har akvarierna blivit något negligerade de senaste två månaderna. jag har gjort något vattenbyte, matat varje-var tredje dag, men inte så mycket mer. har försökt hitta nya ägare till karet och invånarna till någon med mer tid, men inte fått napp.

    Nu har två fiskar dött och jag befarar att det kan bli fler om jag inte gör något, så det tänker jag göra.

    den första var en Pictusmal som jag bara hittade död en dag på botten. Inga tecken på vare sig svält, våld eller sjukdom (och den hade dött ganska nyligen)
    den andra var en kongotetra. då satte ajg mig ner för att kolla efter sjukdomssymtom på de andra tetrorna, och såg att ett par stycken hade någon form av vitt ludd/utväxt på huvudet. En verkade dessutom ha problem med simblåsan, och flyter upp till ytan, dock är den på rätt köl och verkar itne ha problem att orientera sig, bara att hålla sig nere. det var precis efter matning så det akn ju bero på att den fått i sig luft genom att ha ätit för girigt också.

    Men den vita utväxten, vad kan det vara och vad bör man medicinera med? Salt i vattnent kanske?

    Och framför allt, jag känner att hela karet "gått ner sig" lite, och underar om det finns något man kan göra åt ett kar som varit lite vanskött. Är det en bra idé att flytta fisk och filter till en annan behållare och göra ett 100 procentigt vattenbyte?
    222 liter Malawi
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Heisann!

    Kanskje det er "Body Fungus" du har fått oppi tanken, det kan ramme fisker som allerede har svekket immunsystem. Du kan lese om det på denne siden:



    og scrolle ned til "Body Fungus". Om det er det du har, så står det om behandlingsmetoder der.

    Angående om du skal ta en 100% utrensning av tanken er helt opp til deg, du må også vurdere det ut ifra hvor ille det står til oppi der. Du vil nok både få høre fistorier fra folk om at de har gjort det med strålende resultat, og omvendt, så du må nok som sagt bare vurdere det selv. Det kommer jo også an på hvilke fisker du har, mén, om det ikke har gått mer enn to måneder, hvordan har det blitt så ille? Bare lurer av nysgjerrighet...

    Lykke til!
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      tror inte det är sååå dålig vattenkvalite. det handlar ju bara om 2 månader, och du skriver ju att du gjort "nåt" vattenbyte.. "nåt"=2? Isf är det ju åtminstone en gång i månaden.. och det har ju bara pågått 2 månader.. så tolkar jag det =)

      är det nån cirkulation på vattnet då? kanske syrebrist? 50% vattenbyte är aldrig fel!
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • maricici
        • March 2006
        • 303

        #4
        Min erfarenhet är att ett helvattenbyte efter sjukdom kan bli för stressande för en fisk, en av mina unga slöjstjärtar klarade både oodinium och columnaris som härjade i karet, men dessvärre dog han av stressen som helvattenbytet innebar. Satsa på regelbunda delvattenbyten istället-en del litteratur rekommenderar filtrering med aktivt kol under 24 timmar efter avslutad medicinering, om det kan vara något?
        I
        MY

        Kommentar

        Arbetssätt...