Vinglande pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ohlsson
    • April 2005
    • 176

    Vinglande pansarmal

    Hejsan!
    För tre dagar sedan fiskade jag upp en av mina C. ambiacus i mitt kar. Hon låg då på sidan å flämtade efter luft och gjorde inte mycket väsen av sig när jag håvade upp henne å la henne i en yngelkasse istället. Hon har inga yttre skador vad jag kan se utan såg mest bara ut att ha problem med balanssinnet. Tog vattenprov från botten å kollade, noll nitrit och alla andra värden som jag kan kolla i karet är klart godkända (ph, nitrat...).

    Har chockbehandlat bara denna fisk i tre dagar nu (ingen annan visar symptom), medlet kommer jag inte ihåg vad det heter (ett pulver som blandas i vatten) men det är mot inre och yttre bakterieinfektion. Efter 20 minuter i första badet låg firren i alla fall på rätt köl i byttan, släppte ner henne i yngel kassen igen när 30 min hade gått å har upprepat denna procedur i tre dagar nu totalt. Firren blir aningen bättre hela tiden, men hon har fortfarande inte 100% koll på balansen. Ska man upprepa behandlingen eller släppa ner firren i karet å hoppas att det sista sköter sig självt?

    Tacksam för svar!
    /Åsa
    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

    Besök gärna min zoon...
Arbetssätt...