Hjälp min slöjstjärt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paula
    • May 2006
    • 5

    Hjälp min slöjstjärt!

    Jag har två slöjstjärtar, och en av dem har alltid varit lite "egen" (flyter upp-och-ned efter att ha blivit matad, har haft svårt att "fånga" sina pellets).
    Dock har han alltid varit pigg och gått bra att mata om man haft lite tålamod.

    Plötsligt för tre dagar sedan låg han på botten (det skedde över en natt) och vill inte äta. Jag isolerade honom för att inte skada den andra fisken. Gälarna verkade lite röda, så jag medicinerar med dessamor (andra dagen idag).
    Nu bajsar han något vitt spindeltrådsliknande - är det för att han inte har ätit?

    Finns det något jag kan göra? Jag vill gärna att han blir frisk. Mycket tacksam för svar.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Låter som flagelater=tarmparasiter, dom brukar ligga latenta i fiskar och dom sätter igång om fiskarna har en dålig diet eller om övriga omständigehter inte är bra.

    Jag är dock inte så bra på guldfiskar, hoppas Kramfors kan dela med sig av sina kunskaper

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Man ska inte medicinera om man inte vet vad det är för sjukdom, dessamor har nog ingen påverkan på problemet.

      Hur många grader är vattnet.

      Det mesta är nog ventilerat om Slöjstjärt.
      Här finns att läsa om problem med Slöjstjärt, läs om foder.


      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Paula
        • May 2006
        • 5

        #4
        Re

        Tack båda för snabba svar,

        vattnet ligger strax under 22 grader. jag har varit väldigt noga med vattnet, renhållning och matning, ingar abrupta förändringar har skett de senaste dagarna.

        jag beskrev problemen i djuraffären och de föreslog gälparasiter och rekommenderade dessamor.

        ponera att det är flagellater, finns det något man kan göra åt det? ska jag avbryta dessamorbehandlingen (dvs börja byta ut vattnet)? det låter lite riskabelt för min stackars arma fisk.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Dessamor mot parasiter? http://www.gibbon.se/Products/Produc...SectionId=2158

          Fisken har problem med troligen både simblåsan och tarmen.
          Höj tempen till 25 grader för att optimera immunförsvaret mot följdsjukdomar, mata inte, tillsätt 1,5 gram väl löst salt per liter vatten för att fisken inte ska behöva använda kraft till att utjämna osmos.

          Mörkröda gälar kan vara parasiter men du brukar gälarna stå ut och fisken göra kraftiga gälrörelser.
          Gälar som är mörkröda indikerar antingen att vattnet inte är bra, för mycket ammonium, nitrit, nitrat, metaller, klor, medicin, eller att fisken har en parasitinfektion.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Paula
            • May 2006
            • 5

            #6
            sista frågorna

            hej igen, och tack för all hjälp jag har fått. med bakgrund mot det som skrivits tror jag kanske inte att han har några gälparasiter.

            jag har läst på länkarna, och jag undrar nu bara ett par saker till;

            tycker du att jag ska byta ut vattnet som nu innehåller dessamor? hur mycket ska jag byta i taget i så fall?
            jag gissar att det inte finns någonting som kan hjälpa honom mot ev. tarmproblem (vilket jag är väldigt ledsen för) - ska jag bara hoppas på att det blir bättre och hålla honom isolerad så länge?

            tack på förhand

            Kommentar

            Arbetssätt...