Döda fiskar som man inte ser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cerul
    • February 2006
    • 463

    Döda fiskar som man inte ser

    Jag bytte vatten i mitt hundraliters i dag. När jag lyfte på roten flöt en av mina pansarmalar upp till ytan stendöd Jag har tänkt på det innan att man inte kan räkna in fiskar som gömmer sig lite här och var. Pansarmalen hade varit död ett tag för den luktade inget vidare. Hur gör ni för att hålla koll på
    fiskar som har behov att gömma sig? Ni som har många fiskar kan ju inte räkna fiskarna med jämna mellanrum. Om en fisk ligger död några dagar blir ju vattnet dåligt och andra känsliga fiskar dör.
    Fördelen med att vara klok är att
    man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Nja.. har du bra balans i karet så ska en död fisk inte vara nån fara, om den inte är ganska stor, men då upptäcker man nog den.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jag räknar med att liket blir uppätet av de andra fiskarna. Men skulle jag se en död kropp så är det klart att jag tar upp den.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Hej, du frågar 2 saker :

        Först och främst hur har man koll på fiskar som gömmer sig; ja helt enkelt genom att veta vart fiskarna gömmer sig eftersom de gärna nyttjar samma plats och se hur de reagerar under matningen som är ett ypperligt tillfälle att räkna in fiskarna och se hur akvariets population mår.

        För det andra så är det aldrig bra med döda och ruttnade saker i akvariet oavsett vattenkvalitén men det är långt värre med ruttnande partiklar i filtret........

        ....för länge sedan hade jag en inneboende som hade önskemål att ge mig en present, han tyckte väl inte om akvarium så men ville ändå ge något "roligt" och fick fria händer. När jag kommit hem hade han köpte en sån där "vit groda" som ser ut som en michelin-gubbe färdig. Grodan var skygg och plötsligt en dag såg jag inte till den något mer, nästa dag restse jag iväg på uppdrag för att på kvällen få besked om att samtliga fiskar var döda.

        Det visade sig senare efter nogrann undersökning att grodans innanmäte var giftigt, ett försvar mot rovdjur och att den kommit för nära utsuget och hamnat i pumpen där den dött och börjat att ruttna samtidigt som utblåset sakta men säkert portionerade ut grodans innandöme till de andra fiskarna som tvärdog.

        Ta bort alla döda fiskar om det går. att lämna kvar de som mat är aldrig en bra idé ungefär som att säga jag är emot kannibalism så till vida att jag inte snubblar över någon som gått och dött av sig självt eller något.

        Nej, sanningen är ju den att alla djur som dör i förtid är ju i regel av svagare karaktär eller drabbade av någon sjukdom att sprida det oavsett vilken är ingen bra strategi.


        nICKLAS.
        Senast redigerad av Tri-X 400; 16 May 2006, 07:25.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Tri-X 400
          Ta bort alla döda fiskar om det går. att lämna kvar de som mat är aldrig en bra idé ungefär som att säga jag är emot kannibalism så till vida att jag inte snubblar över någon som gått och dött av sig självt eller något.
          Har du inte sett Alive? Klart att man ska ta upp de liken man hittar, men det är faktiskt inte alltid man hinner. En del små kroppar äts upp på noll tid.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Tri-X 400
            • April 2006
            • 259

            #6
            Nej, inte sett alive, tror jag

            Du har dock en poäng, går det fort och ingen tid förflutits har det verkligen ätits när inga spår finns kvar att beskåda




            nICKLAS.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Alive - film om en sann händelse då ett passagerarplan störtade i Anderna och de som överlevde kraschen tvingades äta av de omkomnas kroppar för att inte svälta ihjäl under de veckorna som de väntade på att bli räddade.
              Senast redigerad av batski; 16 May 2006, 08:40.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • cerul
                • February 2006
                • 463

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Jag räknar med att liket blir uppätet av de andra fiskarna. Men skulle jag se en död kropp så är det klart att jag tar upp den.
                I detta fallet hade malen ruttnat. Andra fiskar kommer inte åt den Den låg under roten.
                Ingen fisk hade ätit av den. Rutten fisk undviker de flesta fiskar
                Fördelen med att vara klok är att
                man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ja det är klart. Tur att du hittade kroppen!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • maricici
                    • March 2006
                    • 303

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tri-X 400
                    Hej, du frågar 2 saker :

                    Först och främst hur har man koll på fiskar som gömmer sig; ja helt enkelt genom att veta vart fiskarna gömmer sig eftersom de gärna nyttjar samma plats och se hur de reagerar under matningen som är ett ypperligt tillfälle att räkna in fiskarna och se hur akvariets population mår.

                    För det andra så är det aldrig bra med döda och ruttnade saker i akvariet oavsett vattenkvalitén men det är långt värre med ruttnande partiklar i filtret........

                    ....för länge sedan hade jag en inneboende som hade önskemål att ge mig en present, han tyckte väl inte om akvarium så men ville ändå ge något "roligt" och fick fria händer. När jag kommit hem hade han köpte en sån där "vit groda" som ser ut som en michelin-gubbe färdig. Grodan var skygg och plötsligt en dag såg jag inte till den något mer, nästa dag restse jag iväg på uppdrag för att på kvällen få besked om att samtliga fiskar var döda.

                    Det visade sig senare efter nogrann undersökning att grodans innanmäte var giftigt, ett försvar mot rovdjur och att den kommit för nära utsuget och hamnat i pumpen där den dött och börjat att ruttna samtidigt som utblåset sakta men säkert portionerade ut grodans innandöme till de andra fiskarna som tvärdog.

                    Ta bort alla döda fiskar om det går. att lämna kvar de som mat är aldrig en bra idé ungefär som att säga jag är emot kannibalism så till vida att jag inte snubblar över någon som gått och dött av sig självt eller något.

                    Nej, sanningen är ju den att alla djur som dör i förtid är ju i regel av svagare karaktär eller drabbade av någon sjukdom att sprida det oavsett vilken är ingen bra strategi.


                    nICKLAS.
                    Förmodligen det som hände mina två vackra kampfiskhanar som vitnade och dog i samband med albinogrodans hastiga bortgång. Men den kan inte ha legat längre än över natten
                    I
                    MY

                    Kommentar

                    Arbetssätt...