Sjuka otocinclus vittatus (randig otocinclus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonjac
    • December 2005
    • 87

    Sjuka otocinclus vittatus (randig otocinclus)

    När jag kom hem från arbetet idag så låg min ena av två otocinclus och flöt upp o ned på ytan död. Gjorde mig genast av med den. Lite förhastat då jag kanske skulle undersökt den närmare...

    Upptäcker sedan att min andra otocinclus också uppför sig annorlunda. Den är liksom väldigt passiv mot normalt och ligger friliggande på sandbotten helt still. Tänker att jag ska isolera den i flytburen, men när jag ska fånga den så får den förnyad energi (inte konstigt) och flyr ganska kvickt. Efter en del jagande så får jag dock tag på den och kan placera den i buren. Förutom att den nu mest ligger blixt stilla på burbotten utan att använda sugmunnen (som de brukar för att "hålla sig fast") så ser jag att den är väldigt röd kring nosen. Ser ut som någon sorts blödning.

    Någon som har sett detta förut? Bör jag frukta för dennes död också? Finns det något bot?

    Kan det vara Enteric Red Mouth?

    Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk_otocinclus1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,7 KB
ID: 2175292

    Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk_otocinclus2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,5 KB
ID: 2175293

    Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk_otocinclus3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 33,1 KB
ID: 2175294

    Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk_otocinclus4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 41,0 KB
ID: 2175295
    Senast redigerad av jonjac; 11 May 2006, 21:44.
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Precis så såg två av mina otosar ut... En av dom hade en röd fläck på magen också. Jag tog upp den till ett sjukakvarium, men den dog på natten.

    Den andra, mindre är kvar i karet men jag vet inte om den mår bättre eller ha rdött. Jag ha två otosar kvar men ser bara en (eller om det är två olika som jag ser en och en). Dom är mindre än den som dog.

    Jag skrev och frågade här på forumet men fick inget svar...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Vass sand på botten??
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • jonjac
        • December 2005
        • 87

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Vass sand på botten??
        Inte speciellt. Rådasand Special 0,8-1,2 mm. Ser ut som "vanlig" svensk sand.

        Men du kanske har rätt att det är för vasst? Birgitta, har du också sandbotten? Men isåfall tycker jag det är konstigt att zooaffären inte varnar för det när man handlar (fast det kan ju handla om okunskap, trots att det borde vara ett kännt faktum isåfall).

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Jag har aldrig förstått vitsen med sandbotten av tex blästersand eller krossad sten till sand som kan ha vass yta, vanlig natursand från tex en sandstrand där har kornen "slipats" av naturen till en mer rund form.
          Det kan nog finnas en risk för att bottenlevande fiskar kan få nötningsskador som blir infekterade.

          Jag har en känsla av att tidigare var det mer vana/kunniga akvarister och de som har växtakvarier som hade sand och grus i en lämplig blandning för att passa sina växter och fiskar.

          Nu är det mode med blästersand ofta från Biltema förmodligen för att den är billig, utan en tanke på att sanden inte bara är en dekoration utan fyller en funktion för de organismer som hjälper till att få ett akvarium i balans.

          Den sand som säljs i Zoobutiker ska vara tvättad och värmebehandlad för att döda organismerna i sanden.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Ursprungligen postat av jonjac
            Inte speciellt. Rådasand Special 0,8-1,2 mm. Ser ut som "vanlig" svensk sand.
            Men du kanske har rätt att det är för vasst? Birgitta, har du också sandbotten? Men isåfall tycker jag det är konstigt att zooaffären inte varnar för det när man handlar (fast det kan ju handla om okunskap, trots att det borde vara ett kännt faktum isåfall).
            I det karet har jag lite grövre grus, runda mjuka stenar, engelsk sjösten 2-3 mm. Känns inte alls vass...
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • jonjac
              • December 2005
              • 87

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Jag har aldrig förstått vitsen med sandbotten av tex blästersand eller krossad sten till sand som kan ha vass yta, vanlig natursand från tex en sandstrand där har kornen "slipats" av naturen till en mer rund form.
              Det kan nog finnas en risk för att bottenlevande fiskar kan få nötningsskador som blir infekterade.

              ...

              Den sand som säljs i Zoobutiker ska vara tvättad och värmebehandlad för att döda organismerna i sanden.
              Mmm... Rådasanden Special som jag har köpte jag från Akvarielagret i samband med akvarium och tillbehör. De sa att den funkar jättebra, så det litar man ju på.

              Kommentar

              • jonjac
                • December 2005
                • 87

                #8
                Ursprungligen postat av jonjac
                Upptäcker sedan att min andra otocinclus också uppför sig annorlunda. Den är liksom väldigt passiv mot normalt och ligger friliggande på sandbotten helt still. Tänker att jag ska isolera den i flytburen, men när jag ska fånga den så får den förnyad energi (inte konstigt) och flyr ganska kvickt. Efter en del jagande så får jag dock tag på den och kan placera den i buren. Förutom att den nu mest ligger blixt stilla på burbotten utan att använda sugmunnen (som de brukar för att "hålla sig fast") så ser jag att den är väldigt röd kring nosen. Ser ut som någon sorts blödning.

                Någon som har sett detta förut? Bör jag frukta för dennes död också? Finns det något bot?
                Min andra otocinclus verkar ha återhämtat sig! Nosen/munnen är inte röd längre. Nu är den mycket lugnare än i början och går och naffsar på lite allt möjligt. Möjligen var de otroligt stressade och/eller i chock den första tiden för de simmade fram och tillbaka frenetiskt mest hela tiden. Nu kanske det är läge att inhandla några kompisar till den?

                Kommentar

                Arbetssätt...