Zebradanio simmar på sidan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demiurgen
    • January 2006
    • 31

    Zebradanio simmar på sidan

    Som rubriken säger så simmar min danio på sidan. När han får fart kommer han upp på rätt köl men dippar sedan tillbaka till sidan. Är det simblåsan som är satt ur funktion? Detta såg jag först i morse och det har pågått sedan dess.
    Vad ska jag göra?

    Fakta om akvariet:
    Inkört sedan två månader enligt cyklingsprincipen,
    375 l med mycket växter
    10 sebradanio
    4 siamesisk algätare
    5 zebra botia
    1 gibbiceps
    1 prickig knorrmal.
    Alla fiskar mår bra, ingen ammoniak, ingen nitrit, stabilt PH. Den drabbade ser frisk ut i övrigt, käkar, fina färger.

    ???
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Hej, det kan vara simblåsan men det kan också bero på din belysning.

    Det är nämligen så att alla fiskar är programerade att simma med ryggfenan mot solen och har man den starkaste ljuskällan snett d v s en snedd spot el liknande om man jämför med akvariets position kommer fiskarna att anpassa sig efter det och stå snett i akvariet, har du möjligtvis monterat något liknande.

    Ganska långsökt, ja kanske men jag brukar alltid vilja finna en naturlig lösning på problemen, när man uteslutit dessa kan man börja prata om medicinering


    lycka till nICKLAS.

    Kommentar

    • demiurgen
      • January 2006
      • 31

      #3
      Nej, ljuset sitter som det ska. rakt ovanifrån. Och om så vore fallet så borde väl de andra fiskarna med drabbas! Tack för hjälpen o jag tror med att det är simblåsan men vet inte om man ska avliva fisken då eller om den kan räddas.

      Kommentar

      • demiurgen
        • January 2006
        • 31

        #4
        Nu simmar han som han ska igen!!

        Tog tre dagar och jag kunde gradvis se att han blev mer och mer rak i sitt simsätt! Läste om att de kan få luft i kroppen om de äter torrfoder för fort så jag matade inte på en dag och det löste problemet!!

        Nu är jag glad o hoppas att någon har nytta av det här!

        Kommentar

        Arbetssätt...