dödligt medel mot vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • resa
    • April 2003
    • 176

    dödligt medel mot vita prick

    Hej!
    Är det någon som känner till medel som heter TetraMedica "Contralck" som ska vara ett medel mot vita pricksjukan? Jag märkte att några av mina fiskar fick vita pricksjukan i förrgår och igår köpte jag detta medel och doserade helt enligt brucksanvisningen- i dag är alla mina fiskar döda, t.o.m. de som var helt friska.
    Vet ni något som kan hjälpa mig - är medlet så dödligt, eller är det något som jag inte tänkte på?
    Djuraffären där jag köpte medlet ville inte prata med mig idag när jag ringde - de hade inte tid, sade de!
    Jag och resten av familjen är både jätteledsna och jättearga.
    540 l hajmal, pleco, piraya
    375 l amerikanska ciklider
    225 l blandat (lite av varje)
    225 l guldfisk, koi
    110 l sköldpaddor
    67 l ciklidyngel
    25 l yngel
  • resa
    • April 2003
    • 176

    #2
    Är det verkligen ingen som vet något?
    Jag håller på att byta vatten, hur mycket tycker ni att jag ska ta? Hittills har jag bytt 20%. Ska jag ta mer?
    Snälla, hjälp mig, jag är desperat snart!
    540 l hajmal, pleco, piraya
    375 l amerikanska ciklider
    225 l blandat (lite av varje)
    225 l guldfisk, koi
    110 l sköldpaddor
    67 l ciklidyngel
    25 l yngel

    Kommentar

    • Tri-X 400
      • April 2006
      • 259

      #3
      Aj aj aj, låter inge vidare alls !

      Utifrån det jag läst har du haft rätt medicin till rätt sak, vidare när det gäller affären så gå tillbaka till de och prata med de på plats då det blir svårare för de att lägga på luren.

      Innan du går dit gå gärna igenom vad du gjort och titta gärna på nedanstående länk :



      Vet inte men konstigt är det allt och det ända jag kan komma på är att medicinen i sig blev för mycket då all slags medicinering är en enorm påfrestning på fiskarna. Om förhållandena är de rätta och man har riktigt otur kan medicinen bli ett gift med förödande konsekvenser.

      Vita pricken är en stressrelaterad sjukdom och medicinen kanske blev droppen även för de tilllsynes friska fiskarna.

      Även om det är jobbigt och trist skulle jag försöka gå till botten med det hela och sedan börja om, ta med dig ett vattenprov till affären om du inte har prov hemma

      Byter du vatten trots att alla är döda eller är det så att vissa fortfarande är vid liv, förstår inte riktigt ?




      lycka till, mer råd kan jag tyvär inte ge



      nICKLAS.
      Senast redigerad av Tri-X 400; 10 May 2006, 18:22.

      Kommentar

      • resa
        • April 2003
        • 176

        #4
        Tack för din hjälp!
        Nu när vi höll på och tog upp de döda fiskarna såg vi att vissa fortfande var vid liv. Därför lade jag till det där om att byta vatten. Det märkligaste av allt är att de fiskarna som det syntes prickar på fortfarande simmar runt och ser helt oberörda ut. Vattnet däremot ser grumligt ut, lite "mjöligt" nästan. Vad kan detta tyda på?
        540 l hajmal, pleco, piraya
        375 l amerikanska ciklider
        225 l blandat (lite av varje)
        225 l guldfisk, koi
        110 l sköldpaddor
        67 l ciklidyngel
        25 l yngel

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          jag tycker du ska byta så mycket som möjligt! och rengör INTE filtret.. kanske 75% vore nog lämpligt med tanke på alla döda firrar. och se till att hitta alla döingar också, annars ligger de och förpestar vattnet
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • resa
            • April 2003
            • 176

            #6
            Ja, det är det värsta - att det kan ligga döda fiskar bland växterna.
            Men 75% - vågar jag det? Blir det inte änu en chock för de överlevande fiskarna?
            540 l hajmal, pleco, piraya
            375 l amerikanska ciklider
            225 l blandat (lite av varje)
            225 l guldfisk, koi
            110 l sköldpaddor
            67 l ciklidyngel
            25 l yngel

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              jag skulle byta 75%, förutsatt att filtert är väl inkört och fungerar bra.. gör det det? 50 % i alla fall tycker jag du ska byta.
              Sen skulle jag riva upp växterna och leta reda på alla döingar, annars kan du få en nitrittopp (om akvariet är överbelastat med fiskar och filtret inte orkar med) vilket kan resultera i ännu fler döda fiskar.
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              Arbetssätt...