Mulig finneråte på dvergguramihanne - Haster!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Mulig finneråte på dvergguramihanne - Haster!

    Jeg har en dvergguramihanne (på kanskje 3-4 cm) som jeg tror har fått finneråte. Han har gjemt seg i hele dag, og når han endelig kom frem så jeg at finnen under buken + halefinnen var taggete, det så veldig ut som finneråte. Jeg tror ikke det er noen andre som har nappet i den. Jeg isolerte den i et litersmål (ja, vet det er lite, men er bare midlertidig...) med vann fra akvariet den bodde i, pluss noen planter. Jeg hadde litt ekstra akvariesalt oppi.
    Så til spørsmålet: siden finneråte er så fryktelig smittsomt, men har blitt oppdaget så tidlig, vil det være nok med behandling ved 25% vannbytte hver dag for de fiskene som er igjen? Det er ingen av dem som har symptomer. Vil smitten kunne sitte på planter, eller er den "bare" i vannet/på angrepne fisker? Kan smitten sitte på for eksempel hov og slikt man har hatt oppi tanken, slik som hvitprikksmitte kan?

    Takknemlig for alle svar!
    Senast redigerad av desiredillusion; 09 May 2006, 09:46.
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Ingen som vet?
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      Kanskje fisketuberkulose

      Etter å ha lest på flere sykdomsdatabaser, passer symptomene inn under fisketuberkulose... faktisk, ALLE symptomene stemmer, han har dem allesammen stakkars....
      Det jeg derimot ikke finner ut er; hvor smittsomt er dette mellom fisk? Må jeg behandle hele tanken (har to seilfinnemolly, en marmorgurami, en prakt botia og to sae) selv om de andre ikke viser symptomer (ihvertfall ingen foreløpig)? Noen som vet hvordan det smitter, og hvordan man faktisk får det opp i tanken?
      Jeg vet ikke så mye om denne sykdommen, HJELP!
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      Arbetssätt...