Vad händer med mina fiskar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Vad händer med mina fiskar???

    Nu är det så tråkigt i mitt fina, tidigare friska, sällskapsakvarie...

    Först blev en svart neontetra konstig. Simmade snett, met huvudet uppåt. Jag trodde den snappat luft när den tog mat från ytan. Men så fick den konstiga fläckar på kroppen så jag tog upp den i en flajbox med salt i vattnet (i lördags). Hällde i salt till dom övriga.

    Sedan upptäckte jag att en till hade en fläck. Tog upp den också.

    Nu ligger den som simmade snett på botten och flämtar, nu ska den få slippa ifrån... Den andra har tappat färg i sitt svarta band.

    Neonsjuka? Vad gör man? Dom andra tetrorna ser ut som vanligt, än så länge...

    Men igår såg jag att en av otocinclusarna hade röda fläckar. Ser ut som om skrapsår eller så. På flera ställen på kroppen...

    Man tappar gnistan när fiskarna blir sjuka... Det är så sorgligt! Och maktlösheten när man inte vet vad man ska göra, vilken medicin man ska köpa. Och så blir man rädd att alla fiskar ska drabbas och dö...

    Någon som vet vad det kan vara och vad jag i så fall ska göra åt det???
    Tacksam att få hjälp!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Hej,

    tråkigt med dina fiskar. Du verkar inne på idén med att åka iväg och köpa medicin till fiskarna.

    Mitt råd till dig är att ta med dig en eller ett par av de sjuka fiskarna, spelar ingen roll om de dött till affären som du känner dig trygg med och fråga de om hjälp.

    Ofta har de bra information och med fisken framför sig blir det avsevärt mycket lättare att ställa en diagnos samt att man kan göra ett vattenprov. En bra försäljare kommer således med följdfrågor och du får den hjälp du behöver.

    Det är mitt främsta råd jag kan ge dig, lycka till !



    nICKLAS.

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Ursprungligen postat av Tri-X 400
      Hej, tråkigt med dina fiskar. Du verkar inne på idén med att åka iväg och köpa medicin till fiskarna.
      Mitt råd till dig är att ta med dig en eller ett par av de sjuka fiskarna, spelar ingen roll om de dött till affären som du känner dig trygg med och fråga de om hjälp.
      Ofta har de bra information och med fisken framför sig blir det avsevärt mycket lättare att ställa en diagnos samt att man kan göra ett vattenprov. En bra försäljare kommer således med följdfrågor och du får den hjälp du behöver.nICKLAS.
      Jag har tyvärr inte någon så bra affär här... Och jag tror inte att det är något fel på vattnet, alla andra fiskar är som vanligt...

      Men tack för tipset!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Hur ser buken ut på de sjuka fiskarna ?

        Om det är neonsjukan brukar fiskarna svulna upp där ögonen poppar ut men innan dess ska kroppen bli klumpig d v s att det ser ut som muskelknölar i kroppen, titta gärna på den nednastående länken, fullt med bilder, kanske hittar du något där.



        har du tittat på forumets egna sjukdomssidor ?


        nICKLAS.
        Senast redigerad av Tri-X 400; 08 May 2006, 10:56.

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av Tri-X 400
          Hur ser buken ut på de sjuka fiskarna ?
          Om det är neonsjukan brukar fiskarna svulna upp där ögonen poppar ut men innan dess ska kroppen bli klumpig d v s att det ser ut som muskelknölar i kroppen, titta gärna på den nednastående länken, fullt med bilder, kanske hittar du något där.

          har du tittat på forumets egna sjukdomssidor ?nICKLAS.
          Ehhh... uppsvälld buk och ögon som nästan poppar ut är väl vid bukvattensot???

          Jag har tittat på forumets sjukdomssida och Ravens länkar men inte hittat något som passar tycker jag.

          Din länk funkade inte...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          Arbetssätt...