Svullna fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morriz
    • April 2006
    • 18

    Svullna fiskar!

    En efter en dör mina fiskar av nu med snabbare tackt en någon sin förr.
    dom har viserligen genomgått ett hellvette den senaste veckan med akvarie kolaps ( 540 L ) och total vatten byte till ett 60 liters kar i 2 dagar till ett nytt 375 nu bara för några dagar sedan.

    Dom sväller upp och simmar rakt upp och ner. de e inte de att dom simmar till ytan för att ta lufft dom bara simmar som attans men dom kommer ingen vart. Först dog en av mina gurami honer sedan 2 stycken tetror och nu har mina prinsesor blivit runda. prinsesorna har iofs inte börjat simma konstigt än men de känns som att de e på god väg.

    Kan de ha med stress att göra eller vet någon vad de e för sjukdom??

    MVH behövande!!
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    uppsvälld kropp tyder ofta på bukvattensot.
    har du kollat under sjukdommar här? så kanske du kan läsa dig till vad det är, ifall nåt stämmer överrens
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Madguppy
      • April 2006
      • 177

      #3
      Detta händer mig också!! hade akvarie kolaps och 80% vattenbyte...
      har förlorat 5 firrar på en vecka, 2 av dem hade samma symptomer som du beskriver. tror att det är en kombination av stress och bukvattensot men jag är inte säker.

      idag förlorade jag en mal för övrigt

      Kommentar

      • Morriz
        • April 2006
        • 18

        #4
        Japp har läst en massa även fått hjälp med att kolla netrit halten ( marie J ) .
        vete f#n va detta e ,men nu e de hyffsat i karet igen men en gurami hona strök med i natt. får se hur de går under dagen men de ser bättre ut i dag en vad de gjorde i går.

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Det var säkert det frysfodret du använde.... Tyckte dom såg friska ut men övermätta .

          Var det den guramin som hade fått såna bett av hanen som var i sjukkaret som dog?
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Morriz
            • April 2006
            • 18

            #6
            Japp den tösen va de som dog. men jag tror min hanne e lite för ivrig han verkar ta döö på allt i karet nu e sisat honan seg och ligger på botten.

            men som sagt de va nog fodret dom fick har inte matat dom sedan när detta hände och nu e de full fart igen.

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Han är överpilsk Det blir säkert bättre sen när växterna växt upp så hans flickvänner har chans att ta skydd.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Tri-X 400
                • April 2006
                • 259

                #8
                Det behöver nödvändigtvis inte vara bukvattensot som föreslås även om det verkar som en trolig förklaring och av ngn anledning tror jag inte på det utan snarare på en mycket naturliga anledningen nämligen att dina fiskar förgiftats.

                Bukvattensot har vad jag förstått ett långt utdraget sjukdomsförlopp där fiskarna borde uppvisat följande symtom :
                Stadium 1 - matvägran
                Stadium 2 - fisken verkar "hosta"
                Stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring
                Stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4).

                Bukvattensot smittar men långsamt och eftersom alla dina fiskar nått stadium 4 innan de dött vilket inte är sannolikt tror jag att dina fiskar helt enkelt dött av njurkollaps (eng. DROPSY) d v s stress och undermålig vattenkvalité.

                Skulle det vara fallet är det på sätt och vis både bra och dåligt, det positiva är att det är lätt att fixa genom att förbättra vattenkvalitén samt att det inte smittar. Det negativa är att det finns ingen återvändo d v s den fisk som drabbas av detta kommer att dö.

                Det som händer med fiskar som drabbas av detta är att fiskens njurar inte längre förmår att rensa kroppen från gifter som nu istället blir kvar i kroppen, de inre organen kollapsar och fisken dör. Att då påbörja en medicinsk behandling baserad på en felaktig dignos kan därför t.o.m. bidra till denna sjukdom (eng. DROPSY) då alla mediciner belastar fiskarna njurar kraftigt.

                Vanliga symtom på detta är följande :

                Utstående fjäll, uppsvälld buk och kroppen i övrigt samt att fisken beter sig konstigt, full och slutar att att äta se nedanstående länk :

                Se över symtomen och i bästa fall kan du utesluta detta vilket skulle kunna vara skönt och en fråga som många ställt men som jag inte kunnat se om du svarat på nämligen temperaturen, vilken temperatur har du i baljan ?



                nICKLAS.
                Senast redigerad av Tri-X 400; 10 May 2006, 05:03.

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Dom är ok nu, var bara övermatade av frysfodret.

                  Den sista som dog var en guramishona som fått kraftiga bett av hanen... Dog av sviterna efter det... Dom andra dog av trol av stress. Pga nytt kar som sprack, nytt litet kar, nytt stort kar... allt på ett par dagar...
                  Senast redigerad av Marie J; 10 May 2006, 10:50.
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • Morriz
                    • April 2006
                    • 18

                    #10
                    Japp de va nog helt sant de som Marie J skrev.
                    påfrestningen va helt enkelt för stor för dom med alla kar byten hit och dit. dom va ju även i karet till mina ödlor och där finns de gott om mat över just nu. så dom stressade och åt nog bara i hjäl sig. för allt e åter som vanligt. Tack för alla råd dock MVH MORRIZ!

                    Kommentar

                    • kkk
                      • May 2006
                      • 597

                      #11
                      tjenare kkk här. har en diskus som står med huvudet nedåt och (flämtar) vänstra buksidan mer svullen än den andra. hittar ingen info om detta. fisken var pigg igår.
                      tacksam för svar kkk

                      Kommentar

                      • kkk
                        • May 2006
                        • 597

                        #12
                        kkk svarar marie j. jag hoppas att du har rätt i det du tror. jag matar med granulat flingfoder och levand föda. har precis rengjort i båda mina holkar (ett på 540l och ett 200l) tillsatt allt man ska och kan nu bara hoppas på det bästa.

                        Kommentar

                        • annak366
                          • March 2006
                          • 173

                          #13
                          blev lite nyfiken på guramin, vilken sort var det ?? (Han som bet honan )
                          En glad amatör vid namn Anna-Karin...

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Ursprungligen postat av kkk
                            kkk svarar marie j. jag hoppas att du har rätt i det du tror. jag matar med granulat flingfoder och levand föda. har precis rengjort i båda mina holkar (ett på 540l och ett 200l) tillsatt allt man ska och kan nu bara hoppas på det bästa.
                            Är det något mer så kan vi ta det på ett pm. Det är bara att trycka på svara längs ner på rutan i det svar jag gav i pm:et...
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              #15
                              Det var en liten dvärgurami i alla fall. Vilken sort vet jag ej. Hoppas Morriz kan svara på det.
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...