Liten Praktbotia DÖD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madguppy
    • April 2006
    • 177

    Liten Praktbotia DÖD

    Köpte tre små praktisar för 3 dagar sen. hade 2 stora redan. idag hittade jag en av dem nya på botten hel blek och död. dagen innan simmade dom som vanligt och inga symtom på sjukdomar hade den. vad kan det vara fenåt??

    Akvariet är nystartad kan man säga efter 80% vattenbyte pga akvarie krasch. ph värde och nitrit värde är normala samt temp.

    under förra veckan har 2 av mina guppyn spårlöst försvunnit också och de har inte hoppat ut. det blir alltså 3 guppys som under samma månad försvunnit utan spår.

    har malar, nån prickig kattmal med långa antenner som jag inte vet nåt om, praktbotior, slöjstjärtar, khulis och guppys. kan det va så att guppyn blir uppätna av den där kattmalen? har aldrig sett den äta! den är ivrig och simmar snabbt längst kanterna och ibland gör den samma rörelse upp o ner vid glaset i en halvtimme. hittar ingen info om den på nätet, den är vit med svarta prickar.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Hmm, kan det inte vara slöjtjärtarna som äter de mindre fiskarna? De är ju ganska glupska.

    Sen undrar jag varför du har skaffat nya fiskar med ett nystartat akvarium?? Du borde ha väntat minst en månad iaf.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      hur varmt har du ?
      praktbotior gillar värme och blir lättare sjuka om det är kallt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Madguppy
        • April 2006
        • 177

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Hmm, kan det inte vara slöjtjärtarna som äter de mindre fiskarna? De är ju ganska glupska.

        Sen undrar jag varför du har skaffat nya fiskar med ett nystartat akvarium?? Du borde ha väntat minst en månad iaf.

        nej, de är lika stora som slöjstjärtarna! praktisarna brukar simma med dem som om de oxå vore slöjstjärtar.

        för att det inte var meningen att akvariet skulle gå sönder och att jag va tvungen och fylla med 80% nytt vatten

        Kommentar

        • Madguppy
          • April 2006
          • 177

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          hur varmt har du ?
          praktbotior gillar värme och blir lättare sjuka om det är kallt.

          jag har 25 grader, vågar inte ha högre då slöjstjärtarna inte gillar för varmt vatten enligt rykten.

          Kommentar

          • Solen
            • September 2003
            • 2997

            #6
            Ursprungligen postat av Madguppy
            jag har 25 grader, vågar inte ha högre då slöjstjärtarna inte gillar för varmt vatten enligt rykten.
            Det förklarar endel av varför dina botier inte trivs och dör... De bor bäst i 27-28grader...
            Pricken den Store !
            ~~~~

            Kommentar

            • Madguppy
              • April 2006
              • 177

              #7
              Ursprungligen postat av Solen
              Det förklarar endel av varför dina botier inte trivs och dör... De bor bäst i 27-28grader...
              nja, de har ju levt i 25 grader i 5 år... det måste va något annat, hittade en död mal idag

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Madguppy
                nja, de har ju levt i 25 grader i 5 år... det måste va något annat, hittade en död mal idag
                Jo fast när fiskar lever i fel temperatur har de försämrat immunförsvar och är därför mer mottagliga för problem.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Madguppy
                  • April 2006
                  • 177

                  #9
                  har höjt till 26 grader nu just in case!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...