Snälla hjälp mig.!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • decimus
    • November 2005
    • 243

    Snälla hjälp mig.!

    hej,


    den senaste veckan har varit ett helvete, det började med att jag gjorde ett 60 procentit byte för att fånga upp fiska till försäljning, solde av dom och fyllde på, sedan dess har min SHOW röda rubin hane dött, han blev blek åt inte på flera dagar och sedna började han simma i cirklar i vertikal position, så jag av livade han för säkerhets skull då han inte såg kry ut, sedan dess har min Red Head nyererei hane blivit rikigt blek, hans färg vill inte komma fram trots matning med fling foder med mkt spirulina och astaxhin OCH räkmix med en hel del astaxhin och god saker osv.

    jag har bytt vatten 30-40 procent 2 gånger sedna det stora vattenbytet då jag har misstänkt ngn sorts sjukdom men vet ej villken, ikväll så kommer jag göra filtret rent för att se om det hjälper...

    snälla hjälp mig jag vill inte att fler skall dö.. de brukar vara rikigt fina min viktorior, jag har lagt ner massor av tid och pengar i dom... vill inte förlora dom..

    //decimus
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Hej,

    låter inget vidare alls. Tyvär verkar det inte bättre än att du stressat fiskarna rejält helt beroende på hur du brukar sköta fiskarna så att säga.

    Ibland kan det vara så att om man gör ett mycket kraftigt vattenbyte (nu är ju ditt stort men inte överdrivet stort) så kan det vara så att de blir chockade över vattenkvalitetsförändringen i kombination med en kraftig temperaturförrändring.

    Jag har läst om vissa mardrömsscenarior där man haft slöjstjärtar, ledsnat på de och bara ställt avkairet åt sidan, det har gått men fått sköta sig självt tills man flera månader önskat slänga ut det. När man märker att fiskaen faktsikt fortfarande lever, vattnet är brunt, man ser knappt någonting och tänker nu ska jag ta tag i akvariet och byta vatten, satt igång pumpen och matat fisken för att se de flyta upp till ytan, omtanken tog knäcken så att säga och fisken dog.

    Oavsett det är fiskar eller människor så är vi alla relativt väl på att anpassa oss på långsamma förändringar vilket gör att de flesta organismer kan kan stå ut och frodas i en relativt undermålig vattenmiljö (jag säger nu inte att det är ditt problem men det beror ju också¨på fisk och fisk) och gör man ett för kraftigt vattenbyte kan de gå in i en slags chock.

    JAg vet inte men nu får Ni alla andra säga vad Ni tycker men om det vore så skulle jag prova med samma metod aom man gör men människor nämligen värme och trygghet och med det menar jag mörker.

    SLuta med en gång att byta vattnet, det förvärrar nog bara siturtionen, höj tempenraturen ett par grader och stäng av ljuset.

    Ledsen men något annat råd kan jag inte ge, vet precis vad du går igenom och hoppas att någon vet bättre, när någon man bryrs sig om mår dåligt vill man inget hellre än att hålla om de men det kan i sig kväva de, det finns en anledning till att man begransar antalet besökare på sjukhus nämligen att minska på stressen för patienten som sagt om någon annan vet och det vet jag att det finns så........

    Alla fiskar bär omkring på parasiter och bakterier som lever i symbios med värdfisken. Om fisken chockas kan någon av dessa få övertaget och en epedemi bryta ut och då måste man medicinera (jag reflekterar över fiskarnas förlorade färg).



    nICKLAS.
    Senast redigerad av Tri-X 400; 04 May 2006, 06:35.

    Kommentar

    • maricici
      • March 2006
      • 303

      #3
      Enligt sjukdomslitteratur

      Ursprungligen postat av decimus
      hej,


      den senaste veckan har varit ett helvete, det började med att jag gjorde ett 60 procentit byte för att fånga upp fiska till försäljning, solde av dom och fyllde på, sedan dess har min SHOW röda rubin hane dött, han blev blek åt inte på flera dagar och sedna började han simma i cirklar i vertikal position, så jag av livade han för säkerhets skull då han inte såg kry ut, sedan dess har min Red Head nyererei hane blivit rikigt blek, hans färg vill inte komma fram trots matning med fling foder med mkt spirulina och astaxhin OCH räkmix med en hel del astaxhin och god saker osv.

      jag har bytt vatten 30-40 procent 2 gånger sedna det stora vattenbytet då jag har misstänkt ngn sorts sjukdom men vet ej villken, ikväll så kommer jag göra filtret rent för att se om det hjälper...

      snälla hjälp mig jag vill inte att fler skall dö.. de brukar vara rikigt fina min viktorior, jag har lagt ner massor av tid och pengar i dom... vill inte förlora dom..

      //decimus
      Kan bleka färger bero på;Ogynsamma vattenvärden, det är för ljust, inga gömställen, olämpligt foder eller felaktig temperatur, om det kan vara till någon ledning.
      I
      MY

      Kommentar

      • decimus
        • November 2005
        • 243

        #4
        ok.. felaktig temp edet inte.. 26 grader celsius. gömställen.. mja... min nyereri fajtades massor med en 15 cm ahli och hade inga problem med det.. men jag tog bort ahlin och bytte denna mot en 6 cm burtoni hane (vf) som e rikigt kaxig.. men bör inte vara ngt problem för nyererei hanen alls faktiskt.. kan det vara så att det är för lite fisk i karet?

        det jag har är redhead nyereri 1+2, astatotilapia(vf) 1+1, matumbi rock hunter 1+1, och en ensam röd rubin hona. och en L204,L114 och en gibbisceps på ca 15-20 cm. i ett 240 liters.. så det är inte direkt över befolkat.. =) skall i nån mer art men kan det vara så att det är ..underbefolkat? förljust.. skall man släcka det då så det bara är soljuset som lyser upp akvriet?

        hur skall jag göra skall jag skölja ur filtermassan och inte byta vattneet.. eller båda? alltså skölja filtret och byta 30-40 % igt vatten byte.?

        börjar bli trist detta.. bytte ju massa fisk för att det skulle bli lugnt i akvariet och alla skulle färga mer.. men ist har det skitit sig.. det är AS tråkit.. *suck*

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av decimus
          ok.. felaktig temp edet inte.. 26 grader celsius.
          kollat med en andra termometer ?

          hur skall jag göra skall jag skölja ur filtermassan och inte byta vattneet.. eller båda? alltså skölja filtret och byta 30-40 % igt vatten byte.?
          bättre att bara göra rent filtret försiktigt.
          när du fångade fiskarna, rörde du upp botten nåt ?
          för det kan nämligen skapa problem men borde ge sej med vattenbytena men har du nitrittest hemma så kan det va bra att kolla det.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • decimus
            • November 2005
            • 243

            #6
            jo jag rörde runt botten för att få med så mkt skit som möjligt med och blanda upp det, och få bättre bakterier då jag gjorde ett så stort byte av vatten då ca60 procent. skulle jag inte gjort det?? varför? är det inte bra bakterier i botten? så jag bör inte göra ett vatten byte ok, men filtret idag och när skall jag göra nästa vatten byte då?

            tack för alla bra svar!
            mvh
            decimus

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              river man runt i botten kan man få en nitritspik genom att man river upp en massa ammonium som ligger där.

              har just nu själv en liten provflaska ståendes som påvisar nitrit från skit ja grävde upp från botten.

              och om du då har grävt runt och det åkt in i filtret så omvandlas ju ammoniumet till nitrit rätt fort och nitrit är mycket giftigare än ammonium.
              har du nitrit test hemma ?

              om du har högt ph så omvandlas mer av ammoniumet till ammoniak som är extremt giftigt.

              hur har du det med ytcirkulationen ?
              omvandla ammonium och nitrit förbrukar syre.

              du kan rengöra filtret och göra vattenbyte men det ger en del negativ påverkan på akvariet men har du nitrit i vattnet så ska du byta tills det sjunkt till mer acceptabla nivåer typ 0.4ppm helst lägre ändå.
              har du ingen nitrit kan det va bättre att låta vattnet va och fiskarna få lugn och ro.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • decimus
                • November 2005
                • 243

                #8
                vart kan jag köpa billiga sådana test då? jag har bra cirkulation på vattnet, men det kan vara då nitrit spik altså, ok, men vad e det som gäller då, daglig vattnen byte i nån vecka typ 20-30 procent?

                skall göra detta DIREKT när jag kommer hem från jobbet..

                tack tack tack för all din expertis raven!

                mvh
                decimus

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av decimus
                  vart kan jag köpa billiga sådana test då?
                  nu har du inte skrivit i din profil var du bor men alla zooaffärer som säljer fisk ska ha det.
                  hornbach har det.
                  dropptester är bäst, stickor kan visa väldigt fel och va svåravlästa.

                  han blev blek åt inte på flera dagar
                  läste igenom tråden lite snabbt och undrar hur många dagar är flera dagar ?
                  dom gånger jag haft nitritspik i etablerat akvarie har de försvunnit på 2-3 dagar med vattenbyten och du skriver att du gjort vattenbyten.

                  har du gjort en okulär besiktning av fiskarna ?
                  inte tittat på dom utan tittat riktigt noga med ljus för att kunna se sår skador svamp prickar och annat ofog dom kan råka ut för ?

                  dom gånger jag råkat ut för nitritspik har jag alltid kört med vattenbyten tills halten sjunkt betydligt.
                  sist fick jag göra 6 vattenbyten på 40-80% innan nitriten hamnade på acceptabla 0.3ppm och dagen efter låg det på 0ppm.
                  en del hävdar dock att vattenbyte vid nitritspik kan orsaka bumerangeffekt.
                  dvs man sänker halterna av nitrit genom vattenbyte för att dom sen ökar och blir värre än innan men inget jag stått på hittills.

                  EDIT:
                  jo kontakta ditt lokala vattenverk också, speciellt om du bor en bit norrut då vissa vattenverk klorerar extra nu pga vårfloden.
                  vissa vattenverk har hemsida där dom skriver ut dricksvattenkvaliten.
                  använde du vattenberedningsmedel när du bytte ?
                  Senast redigerad av Raven; 04 May 2006, 10:48.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • decimus
                    • November 2005
                    • 243

                    #10
                    jag bor i Kungälv,
                    flera dagar är runt en vecka 5-7 dagar men mer åt 7 dagar, och nu har min nyereri börjat äta mindre... *suck*

                    jag kollade på min rubin, och han var lagom tjock som han skulle inga bitskador, ingen fenröta, ingen svampangrepp, och de andra har inga märken eller övriga symptom, utan är bara bleka.

                    40-60 procent 6 ggr, hur då, varjedag eller varannan dag?
                    förmodlgen har jag åkt på en nitrikspik då... ok, men då skall jag göra allt för att rödda dom,

                    jag använder ALLTID vattenberedningsmedlet som heter Aquaclear från Sera är mkt effektivt och bra. mitt vatten har alldrig haft problem sedan starten i oktober i höstas... men jag har haft problem med gröna alger också.. så det vart mkt nu det senaste...

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av decimus
                      40-60 procent 6 ggr, hur då, varjedag eller varannan dag?
                      40-80% 6ggr med 2 timmar emellan varje hade i vattenberedningsmedel för att det är lugnande och alla fiskar överlevde.
                      såg direkt när ja gick upp att nåt va fel och har alltid nitrit och ph test hemma och testade med.

                      har du tid över kan du titta igenom kategori "sjukdomar" i länkgalleriet som finns i min signatur också.
                      för det är inte säkrt att det är nitrit som är problemet och har det gått 7 dagar är jag benägen att misstänka att det blivit omvandlat till nitrat och då finns det inget att mäta.

                      kastat ett öga på dricksvattnet uppe i kungälv och där står bl.a att kvaliten är så bra så ingen klorering behövs.
                      vattnet är mjukt 3-4dh samt ph8
                      varmvatten ska inte användas till dryckj eller mat då det kan innehålla höga halter av koppar medmera och kostar knappt 2öre litern.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • decimus
                        • November 2005
                        • 243

                        #12
                        ok men vad tycker du om vattnet det är inget spc jag kna göra? med det?

                        och hur edet med mjukheten e det bra/dåligt osv.?

                        omvandlat till nitrat? men det går att få bort med vatten byten då det med?

                        2 öre litern så mkt ! =)

                        Kommentar

                        • decimus
                          • November 2005
                          • 243

                          #13
                          hej igen, när jag komm hem igår så gjorde jag 2 byten på vattnet, ett 60 procent och ett 50 procent med 3 timmars mellan rum, och fiskarna ser MKT bättre ut nu på morgonen, det är till och med lite lekförsök.. =) det som förm var problemet, , var vatten kvaliten, säkert nitrat som raven sa igår, MEN, jag hade inte räknat med (eller jag vet ju om problemet men inte räknat med det förrns i sommar..) att vatten tempen var så hög.. på 1 dag hade tempen i karet stigit med 5 grader till 31grader celsius... och det är jue, inte så bra.. så jag sänkte tempen på karet pluss körde i lite kallare vatten.. så den först sjönk till 26, och sedan till ca 24.. och nu under natten har den legat på 25.. så det är nog bra... eller vad tror ni?

                          skall byta vattnet i kväll med så att det får rent vatten iaf i natt =9

                          tack för alla råd och tips!!

                          //decimus

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            låter bra att de går framåt och såhär under sommaren kanske du skulle fundera på att koppla ur doppvärmaren, minskar risken för "kokt fisk" pga skenande doppvärmare då.

                            har 24-26 i mina akvarier utan doppvärmare även vintertid så långt ifrån alla behöver en doppis.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • decimus
                              • November 2005
                              • 243

                              #15
                              jag har ett 240,, tycker du jag skall kopplar doppvärmaren och testa det? det står jue tyvärr ljust, så det kanske e som du säger.. jag behöver inte ngn doppvärmare nu på sommaren..?

                              hörde nyss med hemmafronten.. och fiskarna börjar bli bleka igen... *suck.. kommer inte hem förrns 21 ikv... så det får bli ett sent vattenbyte.. och ett tidigt på lördag morgon....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...