Snälla hjälp mig.!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    kan ju koppla ur doppvärmaren och se var temperaturen hamnar på.

    själv har jag använt en 40kr inneute termometer med utesensorn i vattnet och loggat hur lågt temperaturen har sjunkt nattetid och de va inte mycke.
    i akvariet skiljer de kanske 0.5gr mellan dag och natt, har varm lägenhet och täckglas på akvariet.
    i plastbacken ja har så skiljer det mer men där finns inga täckglas som isolerar.

    får ju tänka på att cirkulationspumpar värmer vattnet och ju större akvarie man har ju mer tröghet finns det i temperaturen så den värmen ljusrampen avger kan räcka en hel natt värmemässigt.
    dock ska man tänka på att om man vädrar mycket speciellt om det är kallt så kan doppvärmare va nödvändigt.

    bleka igen låter inte bra, har du stoppat ner nån ny inredning i akvariet ?
    nån rot kokosnöt eller liknande som kan börjat ruttna ?
    börjat komma krypströmmar från lysrampen ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • decimus
      • November 2005
      • 243

      #17
      ok jag bad henne dra ur doppvärmaren,..

      men det sista du sa lät ngt som plingar.. mina växter ser inte så fräscha ut faktiskt.. kan det va det som e problemet? , vad är krypströmmar för ngt?

      mvh
      decimus

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        kan hända med nya men händer mest med äldre lysramper att dom börjar läcka ström pga slitage, plasten vittrar, fukt som kommit in där det inte ska va eller dåliga sladdar till exempel och ibland går den här krypströmen ner i akvariet och stressar fiskarna eller i värsta fall dödar dom.
        jordfelsbrytare funkar INTE vid såna här strömläckage då akvarieutrustning i regel sällan är jordade.
        krypströmmar är dock relativt sällsynta och kör man med täckglas mellan akvarie och lysramp så är det en rätt effektiv fuktstopp.

        hur dåliga är växterna ?
        växter kan se rätt dåliga ut utan att förstöra vattenkvaliten.
        är dom bruna slemmiga ?
        lossnar växtdelar väldigt lätt ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Det behöver inte vara jordat för att jordfelsbrytaren ska bryta.

          Jordfelsbrytaren känner av strömskillnader mellan fasledare och nolla.
          Så länge strömmen är samma in som ut, tar magnetfälten över ledarna ut varandra.
          Skulle strömmarna vara olika på grund av att en läckström uppstår t.ex. genom kroppen och till jord, blir magnetfältet runt ledarna olika. Jordfelsbrytaren löser omedelbart ut innan någon skada skett.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • decimus
            • November 2005
            • 243

            #20
            intressant tanke med krypströmmarna.. mitt är 7mån gammalt så förhoppningsvis så skall det inte vara det iaf.. =)

            jo, mina växter e rikigt bruna på topparna. trodde det berodde att jag hade en syresteni mitt akvarium så jag flyttade dom tillandra sidan långt ifrån syrestenen. bruna och falle lätt isär och ja.. de e rikigt kass faktikst.. har inte kommigt för mig att byta.. trodde de skulle repa sig.. bör jag ta ur dom ikväll?

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              jo du har rätt i de du skriver kramfors men eftersom ingen utrustning är jordad kan ingen ström försvinna och då löser inte jordfelsbrytaren för den känner inte att det fattas ström.

              om en lysramp läcker ström och den är jordad känner jordfelsbrytaren av det direkt och slår ifrån.

              och det ska rätt mycke till för att en jordfelsbrytare ska slå ifrån även om man står å gräver i akvariet med "läckande" lysramp.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Om du tar i något som läcker ström blir det du som blir jord och strömmen bryts.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  bara om strömmen kan fortsätta nånstans ja, ex: håller en i en vattenkran.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Min brytare löser ut av ett blinkande lysrör.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • decimus
                      • November 2005
                      • 243

                      #25
                      , i helgen har jag bytt vatten 3 gångånger 50%, men det tycks ha liten eller ingen effekt... et hjälpte liiite att stänka av värmaren... men de e fortfarande FARLIGT bleka... min nyererei hane var på vippen igår .... kl var 2345 när jag upptäkte detta.. så det vart bara att byta vatten igen då.. *suck* så man e ju rikigt trött nu.. men men.. vad tror ni, skall jag köpa en bakterie kultur och köra i för att få igång dte igen? eller vad.. kan jag fått bukvattensot? eller va f*n eed et dom e problemet... *trött som f*n* vattnett luktar som dö fisk numera, det lukatr inte, som det gjorde alltså "friskt" om det kan lukta det men nu luktar det åt helvete verkligen...

                      vad skall jag göra för att få bukt på detta elände... kanske lite ektozon? har haft i havssalt från staretn och det funkat bara bra... jag vet inte.. snälla vad skall jag göra.... ge mig ngt konkretk att jobba med s¨å jag inte behöver oroa mig hela tiden för att förlora..ett antal tusenlappar som e nerlagt på enbart fiskarna....


                      mvh/decimus

                      Kommentar

                      • decimus
                        • November 2005
                        • 243

                        #26
                        Jag har vart och köpt nitrivec.. vad tror ni om detta? skall jag försöka med det?

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          gör rent filtret först innan och ha i nitrivec efteråt.
                          är nog lite overkill men kan ju försöka spruta in det i insuget på filtret innan det löser upp sej i hela akvariet.

                          kanske skulle fundera på att starta om karet, tyckerinte det låter som nån sjukdom iallafall ingen jag känner igen och vatten som luktar dåligt är inte bra, lukta fisk kan de göra men inte dåligt.

                          har du nåt metallsikt i akvariet typ koppar ?

                          bukvattensot, då sväller fiskarna upp och fjällen står ut.
                          har du tittat igenom avdelning "sjukdomar" i länkgalleriet du hittar i min signatur ?
                          kanske hittar nåt där.

                          har du provat att ta bort dom växter som inte mår bra ?
                          kan ha dom i en spann ifall du vill spara dom ifall dom inte skulle va orsaken.

                          har säkert frågat detta innan men utifall, har du nån rot ?
                          en rot som är mjuk ruttnar, en knivspets ska åka in 1-2mm relativt lätt sen ska det va hårt om den är fräsh.
                          ytan kan va mjuk utan att det är ett prolem.

                          vad har du för bottenmaterial ?
                          kompakt sand kan skapa svavelväte som både luktar och är giftigt.


                          EDIT:
                          möjligt att filtrering över aktivt kol kan hjälpa men tveksam när inte vattenbyten hjälper.
                          Senast redigerad av Raven; 08 May 2006, 13:46.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • decimus
                            • November 2005
                            • 243

                            #28
                            Ursprungligen postat av Raven
                            gör rent filtret först innan och ha i nitrivec efteråt.
                            är nog lite overkill men kan ju försöka spruta in det i insuget på filtret innan det löser upp sej i hela akvariet.


                            jag gjorde rent filtre för 2 dagarsen, bör jag ändå göra rent det?


                            kanske skulle fundera på att starta om karet, tyckerinte det låter som nån sjukdom iallafall ingen jag känner igen och vatten som luktar dåligt är inte bra, lukta fisk kan de göra men inte dåligt.

                            starta om akvariet ? hur gör man det? och vattnet ja.. det luktar ju som det gör men det luktar ännu värre nu lixom farligt.. det är en mkt obehagligt lukt iaf..

                            har du nåt metallsikt i akvariet typ koppar ?

                            nej.

                            bukvattensot, då sväller fiskarna upp och fjällen står ut.
                            har du tittat igenom avdelning "sjukdomar" i länkgalleriet du hittar i min signatur ?
                            kanske hittar nåt där.

                            ingen av fiskarna har fjäll som står. två honor har tjocka magar men de e dom som ser bäst ut..e piggast så det är det nog inte (?)

                            har du provat att ta bort dom växter som inte mår bra ?
                            kan ha dom i en spann ifall du vill spara dom ifall dom inte skulle va orsaken.

                            jag slängde växterna i fredags.. så nu har jag inga växter bara grus och sten.


                            har säkert frågat detta innan men utifall, har du nån rot ?
                            en rot som är mjuk ruttnar, en knivspets ska åka in 1-2mm relativt lätt sen ska det va hårt om den är fräsh.
                            ytan kan va mjuk utan att det är ett prolem.

                            ingen rot alls har aldrig haft det heller.

                            vad har du för bottenmaterial ?
                            kompakt sand kan skapa svavelväte som både luktar och är giftigt.

                            jag har ciklidsand.. vit sen har jag ett lite grövre grus som skall gå som ciklidsand men stenarna där har en storlek på ca 0,2 - 0,6 cm så det är inte storl det heller men det e klart det är inte sand direkt.. men jag har känns på sanden den e ju kompakt.. man skulleinte rukla upp det lite va? och samtidigt köra i nitrivec?

                            mvh
                            decimus



                            EDIT:
                            möjligt att filtrering över aktivt kol kan hjälpa men tveksam när inte vattenbyten hjälper.

                            //decimus

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #29
                              jag gjorde rent filtre för 2 dagarsen, bör jag ändå göra rent det?
                              är det rengjort så nyligen behövs det inte igen men tänk på att du kan få problem med nitrit när det är rengjort.
                              har du högt ph kan du även få problem med ammoniak.
                              åligt.

                              starta om akvariet ? hur gör man det? och vattnet ja.. det luktar ju som det gör men det luktar ännu värre nu lixom farligt.. det är en mkt obehagligt lukt iaf..
                              ut med all inredning inklusive fiskar och skölj rent bottenmaterialet.
                              en del väljer att ta ur bottenmaterialet och koka och och göra akvariet kliniskt rent.

                              0.2-0.6 kan bli rätt kompakt.
                              sökt lite och det är tillräckligt kompakt för att skapa en syrefri botten och problem med svavelväten men det ska lukta lite åt ruttna ägg hållet.
                              om det är svavelväte i bör det komma bubblor om du gräver i det, svavelväte kallas även sumpgas.
                              tänk dock på att göra ett vattenbyte efteråt om botten är inkörd och full av "skit" för att undvika ammoniumproblem.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • decimus
                                • November 2005
                                • 243

                                #30
                                så vad bör jag göra, gräva röra runt botten.. ett vatten byte och sen hälla i nitrivec?

                                men ammoniak bildas väll inte förrens efter runt 1 vecka efter?

                                ta ut all inredning och koka sanden..?? e det inte bättre att slänga all sand och ja.. köa ny då.. men jag vill helst slippa allt detta..*suck* skall jag göra som jag skrev först eller ja, hur går jag till väga?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...