Hjärnskadad pictus mal??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Hjärnskadad pictus mal??

    Har kört med Co2 ca en månad nu, och jag har tagit det väldigt försiktigt, men ändå.. Först dog en Snowball Lda33 mal, men den var sjuk antar jag (insjunken mage bla.)

    Men jag har haft en pictus mal som betett sig väldigt konstigt i ett par veckor.

    Den började med o simma runt med kraftiga ryck, o simma in i rutorna, växter o sen bara låg typ upp o ner eller hur som hellst, tänkte att det kanske var Co2 "förgiftning", men ingen av dom andra fiskarna har varit påverkade.

    Kan det vara olika från fisk till fisk? Sen häromdan ialf på morgonen, så låg den o flöt vid ytan, såg helt hel och "frisk" ut, ganska mätt också, men tvärdöd.

    Tyckte den betett sig lite konstigt efter dom första "rycken", funderade på om den kan blivit hjärnskadad av syre brist precis som vi kan bli?

    Har ni nån aning om det kan stämma eller vad det kan vara annars? Tråkigt när fisk efter fisk dör.

    Har kolla på ph helatiden, ligger runt 6.5, temp (något hög) 27.5-28 grader.
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    hur mycket co2 trycker du ner ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      hur mkt i mängd eller vikt kan jag inte säga, men mellan 4-6 bubblor/sek kanske, sänker ialf ph från ca 7.5 till 6.5, ligger aningens högt på Co2 skalan kanske, ca mellan 35-45 ppm co2..

      Kan det vara orsaken?

      har läst att det "normala" ska vara runt ca 30, men har man skapligt med växter kan man göra upp till 50-60 ppm..

      Men kan det skilja mkt från fisk till fisk?
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      Arbetssätt...