Blåsor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralund28
    • February 2006
    • 122

    Blåsor

    Försökte göra en sökning på detta men i och med att jag inte har någon aning om vad det är jag söker efter så var det lite svårt...

    Min ena fjärilsciklid har blåsor uppe på huvudet som sträcker sig bak mot ryggfenan.
    Inget konstigt utseendemässigt utan ser ut ungefär som när man själv får en vätskefylld blåsa.
    Fisken håller sig mest gömd, varit framme och provsmakat mat men spottar ut...
    Den har tidigare varit medelfärgad för att vara fjäril men är nu väldigt blek, så när som på att de svarta fläckarna är mycket tydligare än normalt.
    Står hela tiden gömd nära botten med fenorna uppspärrade och ser allmänt stressad ut....

    Vad är fel och hur ska jag agera?
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    Ursprungligen postat av saralund28
    Försökte göra en sökning på detta men i och med att jag inte har någon aning om vad det är jag söker efter så var det lite svårt...

    Min ena fjärilsciklid har blåsor uppe på huvudet som sträcker sig bak mot ryggfenan.
    Inget konstigt utseendemässigt utan ser ut ungefär som när man själv får en vätskefylld blåsa.
    Fisken håller sig mest gömd, varit framme och provsmakat mat men spottar ut...
    Den har tidigare varit medelfärgad för att vara fjäril men är nu väldigt blek, så när som på att de svarta fläckarna är mycket tydligare än normalt.
    Står hela tiden gömd nära botten med fenorna uppspärrade och ser allmänt stressad ut....

    Vad är fel och hur ska jag agera?
    Öka ytcirkulationen så att vattnet luftas ordentligt, klara blåsor under huden kan bero på för hög koncentration av gaser i vattnet!

    Kommentar

    • saralund28
      • February 2006
      • 122

      #3
      Tack för hjälpen!
      Har ökat cirkulationen och får i mer luft...

      Och nästa steg är vad? Ska jag göra något eller bara vänta på att det läker?
      Blåsorna ser ut att ha spruckigt och kvar är nu en vit fläck 3-4mm i diameter.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        kan också vara hål i huvudetsjukan. kolla upp det i zoopets sjukdomsarkiv
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • saralund28
          • February 2006
          • 122

          #5
          Hmm... Nu blir jag osäker... Men åtminstone på bilden så såg ju "hålen" väldigt små ut... Hur mycket kan sånt variera?

          Kan man behandla det utan att vara säker på om det är den sjukdomen? Är det smittsamt för de övriga invånarna? Har än så länge inte märkt några som helst konstigheter med dem...

          Kommentar

          • saralund28
            • February 2006
            • 122

            #6
            Har nu sett bilder på fiskar med hål-i-huvudet (förvisso bara tidigt stadium) men det stämmer inte alls överrens med hur min fisk ser ut.

            Så, ska jag bara vänta och se eller kan man få fler förslag på vad som kan vara fel?

            Kommentar

            Arbetssätt...