Katastrooof!!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madguppy
    • April 2006
    • 177

    Katastrooof!!!!!!!!

    Akvarieägarnas värsta mardröm gick i uppfyllelse för mig!!!

    Satt mitt i natten vid datorn och helt plötsligt kom ljudet!!!!!
    "Kaaaabooom"#%% kraschh#"¤&"& shrrrrrrrr!#¤%!#¤blupp blupp#"%!%"## ""

    Hörde glas gå sönder o vatten forsa ut!!!!!!
    första tanken: fiskarna har tagit sönder akvarieglaset !?!?!? DEt kan inte vara sant!! det finns ingen chans!!!
    sprang ut till vardagsrummet.. OMFG!!! helt osannorlikt, kunde inte tro mina ögon!!! Vatten och fiskar öööveraaaalllt!!!! (150l, med runt 25 fiskar) jag fick panik och skrek allt vad jag hade och väckte alla!!!kunde inget göra... d va helt kört!! det va mörkt !! plaskade runt i vattnet för att tända lampan, vägen dit var oerhört lång...såg inte ett skit men kände äckliga saker under foten, det var som tur bara växter och sand. iaf... skrek av panik...frugan sprang ut dit och visste inte vad som hade hänt och gick rakt in i vattenmassorna med täcket. Det var det hemskaste natten i mitt liv. vi plockade upp fiskar från golv, under soffor, under mattan, på kökets golv, khuliålarna hade fått spel och kröp som ormar runt i lägenheten.

    det var helt overkligt, hade bara haft mardrömmar om detta!!! DEt som hade orsakat det hela var en 50kg tung inramad spegel som hade lossnat från väggen, landat på ett vitrinskåp som i sin tur hade med vassthörn slagit sönder akvarieglaset!! alltså vaa i helvete!! hur mycket otur kan man ha!? jag som hade tänkt på spegel-fall risken och lagt akvariet en bra bit längre bort hade inte räknat med att spegeln kan lossna med bara ena sidan och skjuta iväg skåpet mot akvariet...

    hur som helst, vi lyckades rädda samtliga fiskar. detta tog kanske 30 min. helt otroligt att vissa hade överlevt under mattan i 30 min, resten av natten bestod av räddning av parkettgolvet och torkning och städning, som tur hade mattorna sugit i sig en hel del vatten. hur som helst så lyckades vi komma undan större vattenskador och bara 3% av golvet behöver renoveras.

    fiskarna!! alla överlevde tragedin, jag lade alla guppyn i samma skål (11st), och resten i en stor hink. (3botior, 3khulis, 4slöjsjärt, 5malar, 1catmal).
    de va självklart stressade. nästa dag så hade en Botia dött av gud vet vad...kan va vad som helst, skador av fallet, stress, depression, chock, nyttvatten utan pump o för låg temp.

    Stackars guppysarna , dag 2 råkade jag höja tempen till över 40 grader genom att glömma doppvärmen som va inställd för 150liter i skålen. så fort jag såg att fiskarna blev stela så kom jag på vad jag hade gjort. höll på att få hjärtattack igen när jag stoppa fingret i vattnet, det var riktigt varmt!!! , kylde ner vattnet snabbt och de blev normala igen . några timmar senare märkte jag att en guppy hona ligger lågt i bottnet och är väldigt seg.

    samma dag fixade jag ny tank och gjorde iordning allt, på kvällen la jag in fiskarna och de verkade må bra efter allt som hade hänt dem. 80% nytt vatten är kanske inte bra för dem, men jag hade inget val.

    dag 3 dog den sega guppyhonan som höll sig till bottnet, kroppen hade liksom fryst sig och stelnat.

    Vad säger ni nu har det gått 4 dagar och inga tecken på sjuka fiskar... tror ni att fiskarna klarar sig eller kommer de att dö en efter en!?

    alla tips är välkomna!!!
    Senast redigerad av Madguppy; 01 May 2006, 03:11.
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    #2
    min polares 375L sprack i bonnen.. Å jag håller med dig J*vlar va vatten det blir och vilken smäll!! woooo!!!! Och vi satt på golvet framför det och studerade hans nya fiskar han precis köpt.. hehe .. han hade typ samma firrar som du,förrutom att han även hade scalarer, men bara en dog för han.. Och den va delad på mitten. hurmmm. träffade nog en vass kant.. annars hade nog den också klarat sig.. så det e nog ingen fara för dina...
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

    Kommentar

    • Madguppy
      • April 2006
      • 177

      #3
      woooh...hur gick det till? varför sprack den!? ni hade dubbelt så mkt vatten oj oj oj!

      va skönt o höra att firrarna klarade sig! kanske mina också är katastrof överlevare!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        hhmm varför händer sånt här oftast nattetid

        MadGuppy, håll noga koll på fiskarna iallafall den närmaste veckan.
        kolla efter prickar svamp och även på hur dom beteer sej då dom kan insjukna nu efteråt pga stress.

        låter iallafall som dom flesta fiskar kommer klara sej och det är ju inte helt fel.

        räkna också akvariet som nystartat med allt vad det innebär.
        även om du har lyckats behålla filterbakterierna vid liv så bör du va försiktig nu i början.

        bara 3% av golvet som måste renoveras, låter som du kommit billigt undan där.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          åhh vilken mardröm! men TUR att ni han rädda alla fiskar =) att 2 firrar dör, du det är inte stor förlust i relation till vad som kunde ha hänt! Snarare otroligt att alla andra fiskar överlevde!
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            har haft ett 220l som sprack i botten.. de hände på natten. när ja vaknade hörde ja att de plaskade , gick upp o kollade.. ca 200l vattten på golvet o ca 20l i akvariet.. fiskarna låg på sidan för o få vatten över huvvet

            som tur va hade ja ett 540l med malawiciklider i, så ja la över fisken där.
            men de dröjde inte länge innan dom blev uppätna

            får ja fråga hur dina fiskar hamnade under mattan ???
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #7
              Mitt sprack mitt i natten när jag var ute och festade.
              Hade precis startat upp det och hade inga fiskar i som tur var.
              Samma akvarie ett par månader senare, ett dricksglas slinter ur näven på mig träffar framrutan ca 30 cm från botten. Vilket resulterar i ett hål rakt igenom.
              Snabbt fram med spannar och hävert. Tömde ur till ett par cm under hålet.
              Fram med 2 små glasbitar, silicon och tryckte fast bitarna på in och utsida.
              Alla fiskar klarade sig men ett tag senare övergav jag akvaristiken.
              Dock har jag återupptagit den nu och förstår inte riktigt varför jag gav upp, men antar att luften gick ur mig med 2 olyckor på kort tid med samma akvarie.

              Tror ravens råd är dom bästa att följa.
              Jag har bara ett råd till, Ta bort spegel ev tavlor och tunga saker i akvariets närhet som är väggmonterade.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Herrejöstana då!

                Fy fasingen vad hemskt det måste varit för er. Du har fått fina råd och jag vill bara önska dig lycka till så att inga fiskar dör och inga mer akvarium spricker...
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  en annan grej som är rätt viktig när man har akvarie är att inte ha el exponerad runt/under akvariet.

                  själv har jag skruvat fast 1 grendosa en halvmeter från golvet ifall det värsta skulle hända så slipper jag tänka på att de kan "kittla" om fötterna.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Madguppy
                    • April 2006
                    • 177

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    en annan grej som är rätt viktig när man har akvarie är att inte ha el exponerad runt/under akvariet.

                    själv har jag skruvat fast 1 grendosa en halvmeter från golvet ifall det värsta skulle hända så slipper jag tänka på att de kan "kittla" om fötterna.
                    som tur så hade jag inga eldosor på golvet, hade en plasma tv på golvet och vattnet nådde inte upp till den pga plast foten.


                    får ja fråga hur dina fiskar hamnade under mattan ???
                    ja! bra fråga... tror att mattan har lyfts upp av vattentrycket och fiskar har följt med dit. det konstiga e att vi gick runt på mattan och letade efter firrar ett bra tag.. undrar hur de har överlevt under mattan i 30 min, de hittade ju vi sist när vi skulle bära ut mattan.


                    hhmm varför händer sånt här oftast nattetid

                    MadGuppy, håll noga koll på fiskarna iallafall den närmaste veckan.
                    kolla efter prickar svamp och även på hur dom beteer sej då dom kan insjukna nu efteråt pga stress.

                    låter iallafall som dom flesta fiskar kommer klara sej och det är ju inte helt fel.

                    räkna också akvariet som nystartat med allt vad det innebär.
                    även om du har lyckats behålla filterbakterierna vid liv så bör du va försiktig nu i början.

                    bara 3% av golvet som måste renoveras, låter som du kommit billigt undan där.
                    ja, jag har stenkoll. de verkar må bra... förutom en guppy som blivit mager senaste tiden.

                    Vi hade världens tur i oturen att vi va hemma när detta hände, hade vi inte varit där så skulle det bli stora vattenskador och döda firrar. skulle kosta skjortan och renovera och reparera vattenskadorna.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Madguppy
                      ja! bra fråga... tror att mattan har lyfts upp av vattentrycket och fiskar har följt med dit.
                      mycket möjligt, vattnet kommer med mycket kraft.
                      läste nyligen om ett annat akvarie som gått sönder där vattnet forsade ut med sådan kraft att de flyttade ett par fiskar ur ett 150liters akvarie på golvet upp i ett par blomkrukor där dom simmade omkring efteråt.


                      undrar hur de har överlevt under mattan i 30 min,
                      för ett tag sen läste ja en tråd härinne där en hade tagit ur en rot och gått ut å delat på den med yxa.
                      4 timmar efter att roten togs ur hittades en mal i ena halvan av roten, fisken åkte ner i akvariet och överlevde utan men så dom kan klara sej förvånansvärt länge bara dom inte torkar ut eller krossas.

                      skulle kosta skjortan och renovera och reparera vattenskadorna.
                      får va glad för de lilla.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • TinaW
                        • December 2005
                        • 194

                        #12
                        Usch, vilken mardröm!!!
                        Jag som fick panik när mitt började läcka i hörnan, ca 15 cm från övankant! Så här i efterhand när man läser om vilka olyckor som kan ske så var det ju en bagatell med en liten läcka...
                        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                        Sov gott min Bina älskling
                        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Åh vilken mardröm! Men som sagt tur i oturen att ni kunde rädda så många fiskar!

                          Ursprungligen postat av Raven
                          räkna också akvariet som nystartat med allt vad det innebär.
                          även om du har lyckats behålla filterbakterierna vid liv så bör du va försiktig nu i början.
                          Precis. Bäst att du tillsätter bakteriekultur och matar sparsamt nu under de första veckorna. Håll koll på vattnet under den första månaden.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Madguppy
                            • April 2006
                            • 177

                            #14
                            jepp, det var verkligen en mardröm, jag lovar jag väntade på att jag skulle vakna!

                            Precis. Bäst att du tillsätter bakteriekultur och matar sparsamt nu under de första veckorna. Håll koll på vattnet under den första månaden.
                            Tack för tipset! jag hoppas att det finns bakteriekultur kvar i filtret och i sanden, sköljde inte av sanden pga just bakteriekulturen. ska mata minimalt nu under några veckor. håller ögonen öppna!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...