Endlers hona med vita prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perrx
    • October 2005
    • 119

    Endlers hona med vita prickar

    Nu har en av mina Endlers honor fått vita prickar. Jag tror att den är någon paracit eftersom prickarna är små "bollar". Än så är hon pigg och äter som hon ska. Vad kan jag göra för att hjälpa henne? Hälla i salt? Jag har inte köpt några nya fiskar på några månader och alla andra fiskar verkar okey.

    Tacksam för hjälp!
    Bifogade filer
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Vill inte att du ska få panik men så såg mina guppy ut innan alla mina fiskar dog. Bara en mal och ynglen som jag hade i ett annat akvarium överlevde.

    Jag hade isolerat den prickiga honan och hällt i lite salt och höjt temperaturen direkt. Sedan hade jag nog köpt medicin.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Det där ser väl ändå ut som vita pricken vilket jag aldrig haft själv faktiskt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Japp. Det ser exakt ut som samma sak som mina guppy dog av och även om det inte hjälpte mycket så räddade jag något yngel med medicinen mot vita pricksjukan.

        Kommentar

        • Tri-X 400
          • April 2006
          • 259

          #5
          protozin, höj temperaturen till 26 grader

          Vita pricksjukan (Ichthyophthirius multifilis).

          Symptom: Små (0,03-1,5 mm) vita prickar spridda över kroppen (flest på och vid fenorna). Vita pricksjukan orsakas av en encellig parasit och är en ganska vanlig, dödlig och mycket smittsam sjukdom.

          Åtgärd: Lättbotad sjukdom. Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering.

          nICKLAS.

          Kommentar

          • Perrx
            • October 2005
            • 119

            #6
            Tack för alla svar!
            Jag har badat henne i saltvatten några gånger nu och några prickar verkar ha försvunnit. Hon äter bra fortfarande.
            Imorrgon blir det till att gå till affären och skaffa medicin och hoppas på det bästa! Inga andra fiskar verkar ha blivit sjuka än...

            Kommentar

            Arbetssätt...