Dör fiskar av att man använder oljefärg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Dör fiskar av att man använder oljefärg?

    Plötslig fiskdöd i akvariet.

    Bakgrund:

    För ca 6 veckor sedan gick jag över till "Low-tech" dvs slutade skifta vatten, men med min 8 cm, 5 år gamla botten och överflöd av växter borde det inte vara problem. Fiskarna var fina, algerna försvann. Eva var glad.

    4 veckor senare gav jag bort 11 ancistrusar, fiskarna blev lite stressade av att håven viftade omkring, men vad gör man?

    2 dagar sen, upptäkte en dålig Honungsgurami. Kollade lite mer, det var en till som såg risig ut. What? Skiftade 20 % vatten. Fiskarna piggnade till tyckte jag.

    Idag saknar jag 2 pansarmalar (de kan gömma sig, som sagt har jag massor med växter), och 2 gurami ser eländiga ut. Skiftade 20 % vatten igen.

    Mina neoner ser oberörda ut, amanoräkorna käkar, har sett ett par ancistrusar, även yngel.

    Det jag kom på var att jag oljade in fönsterna på utsidan av huset nån dag innan fiskdöden, också de som vätter in mot "akvarierummet". Det luktade lösningsmedel därinne, men det stank inte. Men dock. Luktade.

    Min tanke är att Guramisar och pansarmalar går ju upp och tar luft, kan de ha blivit dåliga av - den lilla - mängden lösningsmedel som faktiskt fanns i rummet?

    Vad ska man göra? Kan man göra något? Vet inte riktigt om det hjälper skifta vatten. Har kollat nitrit, inga nya växter eller fiskar som kan ha kommit med sjukdomar.

    Vattnet luktar "gott", dvs jordigt. Som det alltig gjort.

    Ideer någon?
  • Alex.Fia
    • March 2006
    • 68

    #2
    bra fråga... vet iaf att epoxyfärger smaksätter dricksvatten för oss människor vid luftkontakt...
    45L Sällskaps

    375L Malawi

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Jag har ochså haft problem då jag stört bottnen och härjat i mitt lowtech, men inte så att nåt dött.
      Jag har dock hört om ett liknande fall här i trakterna där man bygde in ett akvarium i väggen. Dom inneboende var altum och diskus gruper(dyr historia) efter att man var klara med rummet i övrigt så målades det och stängdes med vetilation utåt.
      När man gick in igen så hade samtliga fiskar dött, jag vet inte hur tidsramen ser ut eller vad de handlar om för färg.
      Det låter dock som om det möjligt att du fått liknande problem.
      Lösningsmedel kan vara riktigt otäcka för känsliga djur vi människor tål en hel del skit innan vi börjar få symptom.

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Hej,

        det är en relevant frågeställning men då måste man ställa följande fråga, är lösningsvätskorna och oljefärgen vattenlösliga och svaret på det är nog nej men de är fortfarande mycket giftiga, frågan man måste ställa sig är hur stor risk är det att det kommer ned i akvariet och varför är det bara nga fiskar som dött och inte alla.

        Du skriver inte hur stort akvarium du har och inte heller akvariets dimensioner, huruvida akvariet är täckt eller ej men hur det än är så kan du nog utesluta färgen och det baserar jag på dina oberörda neoner som annars är erkänt känsliga fiskar för all slags vattenåverkan.

        Att dina fiskar som dött är vattenyteandare är nog ett ttecken att de dött av luften men inte av vattnet.

        Är själv fotograf, har lab/mörkrum hemma och ibland när man varit riktigt trött har det hänt att man matat fiskarna utan att jag tvättat händerna vilket resulterat i att kemin kommit i kontakt med maten och direkt ned i vattnet utan att det hänt något, javisst lite tur ska man ha iband och där förlorade man en natts sömn.

        Ett bra tips till alla som är oroliga, särskilt om det luktar illa, öppna och ventilera. Om Ni mår dåligt av gaserna finns det stor risk att även fiskarna gör det förutsatt att de reagerar med vattnet vilket är högst osannolikt när det gäller icke vattenlösliga produkter så länge som rummet och luften är mättat av gaserna och tvingas således ned i vattnet.

        Några ord om NIXONs erfarenhet så målade man säkert i det fallet med inomhusfärg som ofta är vattenlösliga vilket skulle förklarar tragedin


        synd men bra för alla att få höra om, nICKLAS.
        Senast redigerad av Tri-X 400; 27 April 2006, 19:42.

        Kommentar

        • Alex.Fia
          • March 2006
          • 68

          #5
          Även om en oljefärg givetvis inte är vattenlöslig så kan den dock förorena vattnet..
          45L Sällskaps

          375L Malawi

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Vatten är en bra renare.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

              #7
              Ja, självklart är det så men jag tror att det krävs mycket stora mängder för att vattnet ska påverkas och har man dessutom ett lock med integrerad armatur blir det nästan omöjligt.

              Skulle det vara så att vattnet blivit drabbat är det konstigt att de känsligaste fiskarna överlevt och att det är de fiskarna som ofta inandas luft som drabbats.

              Ibland måste man hålla sig till fakta som att om man för in ett giftigt föremål i akvariet som att man limmar inredning med fel sorts silikon eller målar med farlig färg så kommer samtliga fiskar att drabbas och det fort, detta har inte skett.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Tri-X 400
                Ja, självklart är det så men jag tror att det krävs mycket stora mängder för att vattnet ska påverkas
                sånt som vi kanske knappt noterar kan va fullt tillräckligt för att fiskar ska kunna dö.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Tri-X 400
                  • April 2006
                  • 259

                  #9
                  Ja, det är klart och jag håller med RAVEN nämligen att det krävs mkt små mängder gift i vattnet för att fiskarna ska dö men vore det fallet i det här fallet tycker jag fortsatt att det är konstigt att neonerna klarar sig om de fortfarande gör det så att säga.

                  Det jag menade i mitt inlägg, kanske var ngt otydlig och det är att jag tror att det krävs stora mängder gifter i luften i förhållande till den mängd som krävs för att döda i vattnet.

                  Våra näsor är mycket känsliga och känner man doft (stank) är det klart att man ska öppna upp och vädra ur och fortsatt om det ska finnas direkt åverkan på vattnet krävs att ångerna kommer i direkt kontakt med vattenytan vilket inte är troligt om man har skydd över akvariet samt att de flesta ångor är lätta och stiger hellre än att de faller.

                  De giftburna partiklarna faller nog inte inte så lätt ned å andra sidan skulle man likaväl kunna säva att alla dofter är luftburna vätskepartiklar och därför redan upplösta, javisst men inte med vatten.

                  Det viktiga är väl kanske vad som händer nu och hur det går i forsättningen och hur undvika liknande i fortättningen men det går nog inte under detta forum.


                  nICKLAS.
                  Senast redigerad av Tri-X 400; 28 April 2006, 10:17.

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Mitt akvarie är 250 liter, heltäckande ramp, inga täckglas. Luften kommer givetvis in mellan ramp och vatten, problemet kan vara att det ju ligger kvar också.

                    Att öppna fönsterna och ventilera hade kanske varit sämre, eftersom jag ju då hade släppt in ännu mer lukt/lösningsmedel i rummet. Jag tror inte att själva vattnet var förgiftat, utan att det låg i luften, och det var därför som de "luftandande" fiskarna tog stryk. Tack o lov är skadan mindre än jag befarade, en pansarmal och två gurami.

                    Nå, det kan ju vara en varning till andra som ska måla.

                    Kommentar

                    • Tri-X 400
                      • April 2006
                      • 259

                      #11
                      Låter bra att du inte har täckglas som tar bort viktiga frekvenser (ultraviolett)från lysrören och förhindrar därigenom maximal tillväxt.

                      Tror du har rätt angående dina fiskar och varningen till andra, fördelen med att öppna är ju att öka cirkulationen i rummet och därmed syretillförseln även om det för med sig mera gaser.

                      När man ger råd utgår man ofta från en själv. och när jag betraktar ditt dilemma så ser jag mina egna fönster och mitt akvarium som genom ett korsdragsförfarande skulle definitivt minska mängden farlig luft kring akvariet det betyder ju inte nödvändigtvis att det skulle kunna gagna dig men skönt att det verkar som om det löst sig för nu och kanske ett råd till andra, när ni ska till att måla tänk på detta :

                      om Ni klär in väggar och golv med täckpapp för att skydda de delar av rummet som inte ska målas kanske det vore en idé att skydda akvariet på samma sätt, plastfolie över ytan kanske vad vet jag men hur som


                      skönt att det löst sig


                      nICKLAS.

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Ursprungligen postat av mohlin
                        Plötslig fiskdöd i akvariet.

                        Bakgrund:

                        För ca 6 veckor sedan gick jag över till "Low-tech" dvs slutade skifta vatten, men med min 8 cm, 5 år gamla botten och överflöd av växter borde det inte vara problem. Fiskarna var fina, algerna försvann. Eva var glad.

                        4 veckor senare gav jag bort 11 ancistrusar, fiskarna blev lite stressade av att håven viftade omkring, men vad gör man?

                        2 dagar sen, upptäkte en dålig Honungsgurami. Kollade lite mer, det var en till som såg risig ut. What? Skiftade 20 % vatten. Fiskarna piggnade till tyckte jag.

                        Idag saknar jag 2 pansarmalar (de kan gömma sig, som sagt har jag massor med växter), och 2 gurami ser eländiga ut. Skiftade 20 % vatten igen.

                        Mina neoner ser oberörda ut, amanoräkorna käkar, har sett ett par ancistrusar, även yngel.

                        Det jag kom på var att jag oljade in fönsterna på utsidan av huset nån dag innan fiskdöden, också de som vätter in mot "akvarierummet". Det luktade lösningsmedel därinne, men det stank inte. Men dock. Luktade.

                        Min tanke är att Guramisar och pansarmalar går ju upp och tar luft, kan de ha blivit dåliga av - den lilla - mängden lösningsmedel som faktiskt fanns i rummet?

                        Vad ska man göra? Kan man göra något? Vet inte riktigt om det hjälper skifta vatten. Har kollat nitrit, inga nya växter eller fiskar som kan ha kommit med sjukdomar.

                        Vattnet luktar "gott", dvs jordigt. Som det alltig gjort.

                        Ideer någon?
                        Nej.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tri-X 400
                          kanske det vore en idé att skydda akvariet på samma sätt, plastfolie över ytan kanske
                          kan lätt sluta med att fiskarna kvävs till döds istället då syretillförseln kanske slås ut helt och hållet.
                          men däremot kan man täcka över akvariet med plastfolie och koppla in en luftpump som kanske står hos grannen om man bor i hyreshus eller om det inte regnar hänger utanför ett fönster typ.
                          spelar ju ingen roll om det är 10meter slang mellan akvarie och pump.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Tri-X 400
                            • April 2006
                            • 259

                            #14
                            Alla som jobbat med kemi och därmed också färg vet att färgen endast ger ifrån sig farliga gaser tills de torkat (härdat), mig veterligen är de längsta torktiderna kring 10 - 12 timmar och om man har så erbarmliga vattenförhållanden i sitt akvarium att fiskarna kvävs inom en kortare tidsperiod än vad som fiskarna klarar i påsen när man bär hem de från handeln ja då måste man nog överväga djurplågeri och något för raven att ta tag i.

                            fokusera på det som är viktigt än att sprida skräckscenarier kring er, inga fiskar kommer att dö för att man skyddar de under den farligaste förångningsperioden, skärpning, skulle man vara det minsta orolig ge då rådet att släppa ut kanske 15 % vattenvolym och ge plats för mera luft, allt annat är dårskap, nej bättre kan ni.


                            nICKLAS.
                            Senast redigerad av Tri-X 400; 30 April 2006, 15:48.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...