Delad stjärtfena?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenny71
    • January 2006
    • 18

    Delad stjärtfena?!

    Min ena guppy har en stjärtfena som delat sig och har behandlat akvariumet med baktopur för jag trodde det kunde vara fenröta men tyvärr har det inte hjälp och nu är stjärtfenan ihop klibbad och stackaren kan knappt simma

    Har idag tillsatt salt i vattnet men just nu ser jag inte någon bättring

    Funderar på om jag ska behandla honom lite mer intensivt?!

    Någon som vet vad det kan vara?

    Har också sett att en annan guppy har lite problem med stjärtfenan, men absolut inte så mycket.

    Någon som kan ge mig tips och råd?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Har man medicinerat mot bakterier och har i salt och det inte hjälper då tycker jag du ska låta fisken sluta sina dagar det är kanske inte meningsfullt att den ska plågas längre.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • jenny71
      • January 2006
      • 18

      #3
      Saltet tillsatte jag i eftermiddags, så jag får väl vänta och se.

      Du tror inte på intensivbehandling då?

      Kommentar

      • sonsam
        • October 2005
        • 101

        #4
        Om man tittar på svenska guppysällskapets hemsida, så kan man under sjukdomar/ svamp hitta förslag på saltbehandlingar. Jar själv precis avslutat en långtidsbehandling ( 6 dagar ) på några yngel som hade hopklibbade stjärtfenor. Jag såg en tydlig förbättring och dom ser ut att ha blivit botade. Det är alltid bättre att undvika mediciner om det går.
        Jag tog över de drabbade i ett litet plastakvarium och hade i ca 1 tsk/liter vatten i 6 dagar. Bytte vatten några liter varannan dag och tillsatte mer salt.
        Jag tror det är bättre för fisken att få en mågot längre behandling med lägre saltdoser. Har provat att doppa i starkare doser en gång, men detta känns bättre. Resultat kan man nog inte räkna med på bara några dagar utan vänta minst fyra, fem dagar.
        Lycka till.

        Kommentar

        Arbetssätt...